کدام صفحه نمایش گوشی برای چشم بهتر است

فهرست

کدام صفحه نمایش گوشی برای چشم بهتر است

با پیشرفت روز افزون در دنیای گوشی های هوشمند و افزایش تنوع استفاده از گوشی ها  مانند تماشای محتواهای تصویری، استفاده از شبکه های اجتماعی، وب گردی، تماشای قیلم، ویرایش عکس ها و ویدئوها و… باعث شده تا یکی از مهم ترین ویژگی های تلفن های همراه که در هنگام خرید به آن توجه خیلی ویژه ای دارید صفحه نمایش آن  باشد.ویژگی های صفحه نمایش  که در هنگام خرید معمولا به آن ها دقت می کنیم؛ نوع پنل صفحه نمایش بزرگی صفحه نمایش، رزولوشن آن و تراکم پیکسلی نمایشگر خواهد بود.در این مقاله قصد داریم برای انتخاب بهتر یک گوشی با نمایشگر مناسب  با انواع پنل های صفحه نمایش، رزولوشن های آن و تراکم پیکسلی مناسب برای گوشی ها آشنا شویم.همچنین به این سوال پاسخ دهیم که کدام صفحه نمایش گوشی برای چشم بهتر است؟
یکی از گران ترین و حساس ترین اجزا یک گوشی نمایشگر آن محسوب می شود. با آسیب رسیدن به آن ضرر زیادی را به شما تحمیل می کند. به همین دلیل باید به فکرخرید یک محافظ صفحه مناسب برای گوشی خود باشید که در ادامه درباره محافظ صفحه نمایش و انواع آن و هچنین درباره محافظ صفحه نانو که طرفداران زیادی پیدا کرده صحبت میکنیم.توجه داشته باشید که انتخاب گوشی با صفحه نمایش نامناسب در طولانی مدت هم باعث آسیب رسیدن به چشم ها می شود و هم باعث مصرف بیشتر باتری گوشی شما می شود.LCD و LED دو نوع اصلی صفحه نمایش ها هستند که در ادامه انواع آن ها که در موبایل ها بشترین استفاده را دارند بررسی میکنیم.

انواع صفحه نمایش  LCD موبایل

همانطور که در بخش قبل گفته شد یکی از مهم ترین بخش های یک گوشی هوشمند نمایشگر آن است که باعث متمایز شدن گوشی ها از هم می شود. حتی در بعضی مواقع می تواند انتخاب ما را تغییر بدهد.LCD ها تکنولوژی جدیدتری هستند که جایگزین نمایشگرهای CRT در تعمیرات موبایل شدند و به طور کلی به دو نوع TFT و IPS هستند که در ادامه به بررسی این دو می پردازیم.نمایشگر TFT یا Thin Film Transistor اولین نوع LCD است که ساختار آن به این صورت است که هر پیکسل به یک خازن و ترانزیستور متصل بوده و توانایی این را دارد که هر خازن به صورت مستقل عمل کرده.این نوع نمایشگرها نسبت به نمایشگرهای نسل قبل کیفیت بالاتر و مصرف انرژی کمتری داشته اند اما با این وجود از معایب آن می توان به محدودیت زاویه دید، ضعف شدید نمایشگر زیر نور مستقیم افتاب و ضعف در نمایش رنگ های کدر اشاره کرد.
اما با وجود این ضعف ها به دلیل کم هزینه بودن این تکنولوزی تولید کنندگان گوشی های موبایل از این نمایشگر در گوشی های پایین رده و ارزان قیمت استفاده می کردند که امروزه با پدیدار شدن تکنولوژی های جدید از نمایشگرهای TFT به ندرت استفاده می شود.نمایشگر IPS یا In Plan Switching که بهترین و پیشرفته ترین پنل صفحه نمایش LCD می باشد و در مقایسه با نمایشگر نسل قبل یعنی TFT از کیفیت و وضوح بیشتری برخوردار است و مصرف انرژی کمتری دارد.در این نمایشگر رنگ ها با شفافیت بالا و نزدیک به واقعیت نمایش داده می شوند و محدودیت زاویه نمایش آن تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کرده است.
با وجود ویژگی های مثبت نمایشگرهای IPS این نمایشگر معایبی نیز دارد که از جمله آن می توان  به کم بودن عمق رنگ مشکی در آن اشاره کرد به صورتی که رنگ مشکی در آن کمی روشن تر نمایش داده می شود.نمایشگرهای IPS نسبت به TFT هزینه ساخت بالاتری دارند و امروزه در گوشی های میان رده از آن ها استفاده می شود.

انواع صفحه نمایش  LED موبایل

صفحه نمایش های LED تکنولوژی به روزتری نسبت به صفحه نمایش های LCD  دارند در این نوع نمایشگر ها هر پیکسل به صورت جداگانه نور تولید می کنند و تصاویری با غلظت بیشتر و کنتراست بالاتری ارائه می دهد و رنگ مشکی عمیق تری را ارائه می دهند.نمایشگرهای LED نسبت به LCD ها هزینه تولید بیشتری دارند اما انرژی کمتری را مصرف می کنند.در ادامه انواع مختلف صفحه نمایش LED که در گوشی های هوشمند کاربرد دارند را باهم بررسی خواهیم کرد.
صفحه نمایش OLED یا :Organic Light Emitting یکی از عمده ترین تفاوت های OLED با LCD ها این است که در صفحه نمایش OLED دیگر لایه نوردهی حذف شده است و باعث باریک تر شدن صفحه نمایش می شوند.در این نمایشگرها پیکسل ها یه صورت خاموش هستند و فقط در هنگام جریان عبور الکتریسیته از آن تولید نور می کند و هر پیکسل در زمان معیینی فقط یک رنگ شخص را تولید میکند.از اصلی ترین مزایای OLED ها نسبت به LCD میتوان به مصرف کمتر باتری، عمق بیشتر رنگ مشکی و کنتراست بالاتر تصاویر اشاره کرد.البته OLED ها معایبی هم دارند که می توان به ضعف دید کمتر در زیر نور خورشید اشاره کرد.
صفحه نمایش AMOLED یا Active Matrix OLED که در اصل همان نمایشگر های OLED هستند که با اضافه شدن تکنولوژی ماتریکس فعال که به هر پیکسل یک رانزیستور اضافه می شود و باعث مصرف کمتر انرژی می شوند.از مزایای نمایشگرهای AMOLED شارژدهی بیشتر باتری، روشنایی تصویر بالاتر، اندازه نازک تر و وزن کمتر می باشد.صفحه نمایش Super AMOLED که صفحه نمایش اختصاصی سامسونگ می باشد و در سال های اخیر کمپانی هایی مانند اپل نیز از صفحه نمایش اختصاصی سامسونگ رای گوشی های خود استفاده می کند.این پنل در مقایسه با پنل AMOLED تفاوت چندانی ندارد و به جای استفاده از یک تاچ به صورت مجزا، سنسور آن را داخل خوده صفحه نمایش طراحی کرده که باعث ملکرد بسیار سریع تر حسگر لمسی گوشی می شود.
صفحه نمایش Super AMOLED Plus نسخه ارتقاع یافته Super AMOLED می باشد که دارای  50 درصد ساب پیکسل بیشتر می باشد. ساب پیکسل ها موجب واضح تر دن تصاویر می شوند و در نتیجه این صفحه نمایش ها باریک تر و روشن تر شده و بازدهی آن 18 درصد بهتر شده است.نمایشگر Dynamic AMOLED بهترین پنل نمایشگر در دنیای گوشی های هوشمند است سال که سال گذشته سامسونگ به همراه معرفی پرچم داران سری اس خود ینی Galaxy S10 از آن رونمایی کرد.
این پنل قادر است به صورت خیلی ایده آلی برای محتواهای با کیفیت تولید نور کند ورنگ های بسیار جذاب و چشم نوازی را تولید کند مواد OLED این پنل علاوه بر تولید گستره رنگ وسیع تر میزان مصرف انرژی را بهبود می دهد و باعث شارژدهی بهتر باتری گوشی می شود.ساسمونگ همچنین به کمک این پنل توانست گواهی صد در صدی Color Volume که قبلا به وسیله تلویزیون های QLED به دست آورده بود کسب کند.

وسط

رزولوشن صفحه نمایش موبایل

یکی از ویژگی هایی که در انتخاب یک صفحه نمایش مناسب باید به آن دقت کنیم رزولوشن صفحه نمایش موبایل یا وضوح صفحه نمایش است. به توانایی نشان دادن تعداد پیکسل های معین در تصویر رزولوشن یا وضوح تصویر گفته می شود وهرچه اعداد در وضوح تصویر یا رزولوشن بالاتر رود یعنی کیفیت صفحه نمایش بیشتر می شود.در ادامه با تعدادی از رزولوشن های پرکاربرد در گوشی های هوشمند آشنا خواهیم شد.
تراکم پیکسل ها با اندازه صفحه نمایش رابطه مستقیمی دارد به عنوان مثال در رزولوشن Full HD صفحه نمایش های موبایل به دلیل کوچک تر بودن نسبت به مانیتور ها تراکم پیکسلی بیشتری دارند و تصاویر با کیفیت بالاتری را ارائه می دهند.رزولوشن HD یا HighDefinition که به معنی کیفیت بالا است و از 1280 * 720 پیکسل ساخته شده در این رزولوشن هرچه صفحه نمایش کوچک تر باشد تراکم پیکسل ها بیشتر می شود و در نتیجه تصاویر را با کیفیت بهتری نمایش می دهد.
از رزولوشن HD در نمایشگرهای ارزان قیمت تر استفاده می شود و برخی از تولید کنندگان گوشی به عنوان مثال برای اینکه گوشی با امکانات بالا اما ارزان تر به کاربران خود ارائه دهند از این نمایشگر استفاده می کنند.روزلوشن Full HD که بالاتر از HD قرارمی گیرد و از 1920 * 1080 پیکسل ساخته شده است که به مراتب کیفیت بالاتری از صفحه نمایش های HD دارد.در این رزولوشن هم بزرگی صفحه نمایش با تراکم پیکسل ها رابطه مستقیم دارد و در صفحه نمایش های کوچک تر به دلیل تراکم بیشتر پیکسل ها تصاویر بهتری را ارائه می دهد.
رزولوشن 2K یا QHD این رزولوشن که از 2560 * 1440 پیکسل ساخته شده است و به نام های Quad HD، QHD و 2K شناخته می شوند. این رزولوشن چهار برابر HD می باشد و به شما کیفیت تصویر بالاتری را نمایش می دهد.
رزولوشن 4K یا Ultra HD که وضوح این صفحه نمایش 3840 * 2160 پیکسل است. این رزولوشن چهار برابر بزرگ تر ار رزولوشن Full HD می باشد و تعداد پیکسل های عمودی از 1080 به 2160 و پیکسل های افقی از 1920 به 3840 افزایش پیدا کرده است.از اولین تولید کنندگانی که از این رزولوشن در صفحه نمایش گوشی های خود استفاده کردن می توان به Sony اشاره کرد.رزولوشن 8K یا 4320 که از 7680 * 4320 پیکسل نشکیل شده است که وضوحی 16 برابر Full HD دارد. این رزولوشن بالاترین کیفیتی است که تا کنون تولید شده چشم حتی از کم ترین فاصله هم توانایی تشخیص پیکسل های را ندارد.

تراکم پیکسل مناسب برای گوشی ها

یکی از مواردی که در زمان انتخاب یک صفحه نمایش مناسب اکترا به آن توجه زیادی می کنند  تراکم پیکسلی صفحه نمایش است. تراکم پیکسل یا PPI که مخفف Pixel Per Inch می باشد. تراکم پیکسلی به تعداد پیکسل هایی که در یک اینچ قرار دارند گفته می شود، منظور از تراکم پیکسل یا PPI در هر اینچ تعداد پیکسل ها در  یک خط عمودی و افقی است.تراکم پیکسلی یک عدد است مانند 300 یعنی 300پیکسل در هر اینچ، در کنارهم چیده شده اند.
چیزی که مشخص است، هرچه تراکم پیکسل ها بیشترشود؛ تصویر واضح تری نمایش داده می شود. به همین خاطر شرکت های تولید کننده تلفن های همراه، درگیر یک جنگ عددی شده اند که هرچه  عدد تراکم پیکسلی صفحه نمایش آن ها بزرگ تر باشد؛ وضوح بیشتری دارد که البته این اعداد فقط  جنبه تبلیغاتی و قدرت نمایی دارد که به نفع کاربر نیست و باعث بالاتر رفتن هزینه کاربران می شود.
طبق آزمایشاتی که انجام شده، مشخص شده است که چشم انسان توانایی تشخیص بیشتر از 300 PPI را ندارد؛ به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می کنیم که اگر توانایی مالی خرید گوشی های گران  قیمت با صفحه نمایش های با کیفیت و تراکم پیکسلی بالارا دارید؛ بخرید اما تراکم پیکسل را  به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب گوشی با صفحه نمایش خوب قرار ندهید چون امروزه  گوشی های میان رده و پرچم داران موجود در بازار از تراکم پیکسلی قابل قبولی برخوردار هستند.

بهترین گوشی ها از نظر کیفیت صفحه نمایش

همانطور که در بخش های قبلی صحبت کردیم، یکی از مهم ترین معیار های انتخاب گوشی صفحه نمایش مناسب آن است. همچنین انواع صفحه نمایش، رزولوشن های آن و تراکم پیکسلی مناسب برای صفحه نمایش را باهم بررسی کردیم.در ادامه با من همراه باشید تا باهم با چندتا از بهترین گوشی های میان رده و پرچم دار که نمایشگر خوبی دارند آشنا شویم.همچنین اطلاعاتی در مورد لوازم جانی موبایل داده میشود.
کمپانی های تولید کننده تلفن های هوشمند متوجه علاقه و اهمییت زیاده کاربران به صفحه نمایش ها  هستند و خوشبختانه توجه زیادی روی کیفیت صفحه نمایش گوشی های خود دارند که در این زمینه رقابت زیادی باهم می کندد و سعی دارند توجه خریداران را به خود جلب کنند. به همین دلیل کاربران حق انتخاب های خوب زیادی دارند.کمپانی سامسونگ پرچم دار بهترین تولید کننده صفحه نمایش در بین تمام تولید کنندگان است.
بهترین گوشی های میان رده بازار از نظر کیفیت صفحه نمایش:
تراکم پیکسل
رزولوشن
نوع پنل
اندازه نمایشگر
مدل گوشی
405 ppi
1080*2400
Super AMOLED
6.5 Inch
Galaxy A51
393 ppi
1080*2400
Super AMOLED Plus
6.7 Inch
Galaxy A71
393 ppi
1080*2400
Super AMOLED
6.7 Inch
Galaxy A70
403 ppi
1080*2340
Super AMOLED
6.4 Inch
Galaxy A50s
395 ppi
1080*2340
IPS LCD
6.53 Inch
Redmi note 8 pro
409 ppi
1080*2340
IPC LCD
6.3 Inch
Redmi note 8
395 ppi
1080*2400
IPS LCD
6.67 Inch
Redmi note 9s
403 ppi
1080*2340
AMOLED
6.39 Inch
Mi 9t
403 ppi
1080*2340
Super AMOLED
6.39 Inch
Mi 9lite
412 ppi
1080*2340
IPS LCD
6.26 Inch
Huawei nova 5t
415 ppi
1080*2312
LTPS IPS LCD
6.15 Inch
Huawei p30 lite
391 ppi
1080*2340
LTPS IPS LCD
6.59 Inch
Huawei Y9s
بهترین گوشی های پرچم دار بازار از نظر کیفیت صفحه نمایش:
تراکم پیکسل
رزولوشن
نوع پنل
اندازه نمایشگر
مدل گوشی
511 ppi
525 ppi
563 ppi
1440*3200
Dynamic AMOLED
6.9 Inch
6.7 Inch
6.2 Inch
Galaxy S20 ultar
Galaxy S20+
Galaxy S20
522 ppi
550 ppi
1440*3040
Dynamic
AMOLED
6.4 Inch
6.1 Inch
Galaxy S10+
Galaxy S10
498 ppi
401 ppi
1440*3040
1080*2280
Dynamic
AMOLED
6.8 Inch
6.3 Inch
Galaxy note 10+
Galaxy note 10
398 ppi
1080*2340
OLED
6.47 Inch
Huawei P30 pro
398 ppi
1080*2340
AMOLED
6.47 Inch
Mi note 10 pro

محافظ صفحه نمایش گوشی یا گلس

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه بوده باشید؛ با انواع صفحه نمایش ها، رزلوشن های صفحه نمایش و تراکم پیکسلی نمایشگرها آشنا شده اید.همانطور که در ابتدا گفتیم یکی از مهم ترین و گران ترین قسمت های گوشی صفحه نمایش آن است.شاید برای شما یا اطرفیانتان اتفاق افتاده باشد که با شکستن صفحه نماش گوشیتان ضرر مالی و زمانی زیادی را متحمل شده باشید، به همین دلیل باید فکر محافظت از آن باشید و به خوبی از گوشیتان مراقبت کنید.محافظ صفحه نمایش گوشی یا گلس
بطور خودکار زمانی که یک گوشی جدید خریداری می کنید به فکر یک محافظ صفحه (گلس) و یک قاب محافظ برای آن باشید چون با با هزینه خیلی کمتر می توانید از تلفن هوشمندتان در برابرآسیب های احتمالی محافظت کنید.در ادامه با انواع مختلف محافظ های صفحه نمایش یا گلس ها آشنا میشویم.

محافظ صفحه نمایش پلاستیکی

این نوع گلس ها از رایج ترین نوع گلس ها است و از نمایشگر گوشی فقط در برابر خط و خش، کثیفی و گرد و غبار مراقبت میکند و مقاومتی در برابر ضربه های وارده به صفحه نمایش ندارند.این گلس ها نسبت به دیگر محافظ ها از قیمت پایین تری برخوردار هستند.

گلس محافظ صفحه نمایش گرما دیده یا شیشه ای

این محافظ ها در نتیجه یک سری فرایند شیمیایی تولید می شوند که مقاومت بالایی دارند و از نمایشگر در برابر ضربه ها محافظت می کند.یکی از مزایای این محافظ نصب بسیار راحت و ساده آن است و البته از معایب آن به دلیل ضخامت زیاد ظاهر گوشی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای گوشی هایی با صفحه نمایش های خمیده بخاطر نپوشاندن کل صفحه نمایش قابل استفاده نیست.

محافظ ضد تابش وبازتاب کننده نور

این نوع گلس همانند اسم خود علاوه بر محافظت از نمایشگر جلوی تابش نورهای شدید مثل خورشید را گرفته و به شما میکند در محیط های پر نور به راحتی با گوشی خود کار کنید و محتوای داخل صفحه نمایش را بدون مشکل تماشا کنید.

گلس حریم خصوصی یا Privacy

بار ها شده که در یک محیط شلوغ بخواهیم با گوشیمان کار کنیم مثلا پیامی ارسال کنیم یا فیلم و عکسی را مشاهده کنیم اما نخواهیم کسانی که اطرافمان هستند نمایشگر مارا ببیند. این گلس ها مسیر نور را تغییر میدهد و باعث می شود فقط افرادی که مستقیما به صفحه نمایش نگاه میکنند امکان دیدن محتوای داخل نمایشگر را داشته باشند. البته این نوع گلس ها در بازار خیلی رواج ندارند.

محافظ های ضد گرد و غبار و اثر انگشت

مطمئنا افرادی هستند که نسبت به اثر انگشت و گرد و غبار و لکه های چربی به جا مانده روی نمایشگر گوشی خود حساس باشند؛ جدای از این این لکه ها و گرد و غبار می تواند عملکر لمسی صفحه نمایش را تحت تاثیر قرار دهد که برای حل این مشکلات می توان از این نوع گلس ها استفاده کرد.

محافظ صفحه نمایش فول کاور

این نوع گلس تمام سطح گوشی را می پوشاند و به خوبی از نمایشگر در برابر خط و خش، ضربه از صفحه نمایش محافظت کند. این محافظ ضد لک و اثر انگشت است و نصب آسانی دارد.این نوع از محافظ در بازار کشور بسیار پر فروش است.

گلس نانو یا مایع ضد ضربه

گلس مایع در حال حاضر طرفداران زیادی در بازار دارد؛ این نوع گلس ظرافت خیلی کمی دارد و به دلیل مایع بودن کل فضای صفحه نمایش را میگیرد و برای گوشی هایی با صفحه نمایش های خمیده بسیار مناسب است و مقاومت زیادی در برابر ضربات و خط و خش ها دارد.
  • در هنگام خرید محافظ صفحه نمایش دقت داشته باشید که گلس حتما تمام سطح گوشی را بپوشاند تا از اسیب دیدن کناره های نمایشگر جلوگیری شود.
  • یک نکته درباره خرید گلس های 3D این است که این گلس های به دلیل داشتن انحنا در لبه جنبه زیبایی دارد و از نمایشگر شما مراقبت کافی نمی کند و هزینه نسبتا بالاتری دارد.
گوشی های هوشمند امروزه در حال پیشرفت خیلی سریعی هستند و از قسمت های مهمی مانند پردازنده مرکزی و گرافیکی، باتری، دوربین ها و… تشکیل شده است که در این مقاله سعی شد موراد مربوط به نمایشگر ها مانند: انواع صفحه نمایش، رزولوشن های آن، تراکم پیکسلی مناسب و بهترین گوشی ها از نظر صفحه نمایش بررسی شود تا به شما در داشتن انتخاب بهتر کمکی کرده باشیم ؛ همچنین درباره اهمیت محافظت از صفحه نمایش گوشی و انواع محافظ  نمایشگر صحبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط