مشاغل مربوط به تعمیرات ماشین

فهرست

مشاغل مربوط به تعمیرات ماشین

برقکاری خودرو

یکی از مشکل ترین بخش های ماشین قسمت برقی آن است . با علم روز برق تمام خودرو ها به روزتر و توسعه یافته تر شده است . برقکاری خودرو ها از جمله مشاغل مربوط به تعمیرات ماشین میباشد که شامل شغل هایی است که مهارت بالایی را در زمینه برق خودرو لازم دارد و می توان گفت سود خوبی هم به برای دارندگان این شغل به همراه دارد .به صورت جامع تر در قسمت برق خودرو از بخش های تولید کننده برق ،ذخیره کننده برق ، توزیع کننده برق ، کنترل کننده برق ، مصرف کننده برق ، شکل گرفته است . که در خودرو ها هر کدام از این قسمت ها وظایف مخصوص به خود را انجام میدهند و در هماهنگی با هم کار می کنند .در زمان های قدیم و گذشته هم خودرو ها پیشرفته نبودند و هم تعمیرکاران برق خودرو تجهیزات به روزی نداشتند . تعمیرات برق خودرو کار آسانی نبوده و اشتباهات زیادی در کار تعمیرکاران به وجود می آمد . اما امروزه با توجه به پیشرفت خودروها و همچنین پیشرفت دستگاه های مورد نیاز برقکاری ها کار به شکل سریع تر به پیش می رود .خودروهای توسعه یافته امروزه تجهیزاتی از قطعه های رایانه ای دارند که کار آنها با برق خودرو می باشد . و زمانی که مساله ای در بخش برق خودرو به وجود بیاید نمی توانید خودرو را روشن کنید .اگر بخواهیم مثالی از کارکرد برق خودرو بزنیم میتوان به چراغی که در داخل اتاقک خودرو است و یا همه ی چراغ ها مثل  راهنمای خودرو و یا کارکرد استارت خودرو ، دکمه بالابر شیشه خودرو ، ضبط ماشین و …. اشاره کرد .

جلوبند سازی موتور خودرو

جلوبندی خودرو نیز از جمله مشاغل مربوط به تعمیرات ماشین میباشد  که به بخش جلویی و تحتانی خودرو ختم می شود که یکی از کارهای آن سهل کردن رانندگی در جاهایی که دست انداز های فراوان برای رانندگان است که در بردارنده کمک فنر ها و چرخ های عقب و سیبک و پلوس و قطعه های دیگر می باشند که هر کدام از این موارد دارای جز های مختلفی است و کارکرد های مخصوص به خود را دارد . شغل جلوبند سازی خودرو باید دانش لازم در نقص یابی جلوبندی ماشین و یا عوض کردن قطعه ها و درست کردن آنها را داشته باشد . این شغل از آن جمله شغل هایی است که سود دهی آن بسته به مقدار حرفه ای بودن و کارکرد شخص مشغول در این کار می باشد . میزان درآمد و سود دهی این شغل رابطه مستقیمی با داشتن مهارت و تخصص دارد . اجزای تشکیل دهنده خودرو بسیار گوناگون و متفاوت است . هر کدام از این اجزا که در آن نقصی به وجود بیاید باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زمان رانندگی می شود که این قطعات عبارتند از : سیستم زمان ، سیستم تعلیق در جلو ، اکسل ، سیبک ها ، فنر و کمک فنر های جلو ، سگ دست ، شغال دست ، طبق ، رام ، سیستم چرخ ها ، میل تعادل و میل موج گیر ،بلبرینگ و توپی است . از وظایف اصلی جلوبند سازی خودرو می توان به برقراری تعادل چرخ ها ، کنترل کردن ماشین در پیچ های جاده ، کنترل خودرو و مهارکردن حرکت های نا متعادل خودرو در حین افتادن در ناهمواری های راه اشاره کرد. یکی از اجزای اصلی در جلوبندی خودرو که باعث تعلیق ضربه های وارد شده به چرخ و باعث خنثی کردن آن می شود فنر ها هستند که انواع مختلفی مثل فنر لول ، فنر تخت ، فنر پیچشی دارد.

تنظیم و تعمیرات موتور

تمامی کارهایی که سبب جامع تر شدن کارکرد خودرو و بازدهی بیشتر آن می شود را تنظیم و تعمیرات موتور گویند .حال باید بدانیم چه زمانی خودرو ی ما نیاز به تنظیم دارد ؟ زمانی که از خودرو خود سر و صدا های غیر معمول می شنوید ،زمانی که بدنه خودرویتان لرزش دارد و زمانی که خودرو ی شما از سرعتش کم شده و با توجه به دور موتور سرعت متناسبی ندارد . روبه رو راننده یک سری چراغ های هشدار قرار دارند که با استارت خوردن خودرو روشن می شوند . بعضی اوقات روشن ماندن این چراغ های هشدار برای اطلاع دادن به شما که نقصی در سیستم و تنظیمات ماشین به وجود آمده است . وقتی با روشن شدن چراغ هشدار ماشین روبه رو شدید اصلا نگران نباشید ، گاهی اوقات علت های بسیار ناچیز و کوچکی مثل سوختن چراغ پشت ماشین است. البته همیشه هم به این سادگی نیست و شاید مشکل به وجود آمده جدی و مهم باشد و باید در سریع ترین زمان به تعمیرکاران و تنظیم موتور مراجعه نمایید .زمانی که در حال رانندگی هستید و خودرویتان به طور ناگهانی ریپ می زند و یا باعث به وجود آمدن یک عیب ناگهانی میشود و موقعیت را برای شما بحرانی می کند ، بهتر است در این مواقع در اسرع وقت به یک تعمیرگاه اتومبیل مراجعه کنید تا
از خطرات احتمالی پیشگیری شود .بد استارت خوردن و یا استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین یکی دیگر از نشانه هایی است که شما باید با مواجه شدن با آن به تعمیر گاه موتور مراجعه کنید .
سوخت نامناسب یا سوخت بیش از حد اتومبیل نشان دهنده مشکلی در موتور خودرو می باشد . دستگاه های لازم برای تنظیم موتور در خودرو های انژکتوری برعکس خودروهای کاربراتوری است و باید از دستگاه های مخصوصی استفاده کرد .

تعویض روغنی

تعویض روغنی از آن دسته از مشاغل مربوط به تعمیرات ماشین است که سرمایه فراوانی برای شروع کار لازم ندارد و لازم به مجهز بودن به تمامی دستگاه ها نمی باشد و با کمترین وسایل می توان شروع به کار کرد . مشتری های مربوط به این شغل همیشه موجود می باشد. زیرا این شغل به مدت کارکرد ماشین و استهلاک ماشین تا حد زیادی به عوض کردن روغن مرتبط است و این را می دانیم که شرکت های خودرو سازی ایرانی و خارجی هر روز در حال تولید خودرو هستند و با به وجود آمدن زندگی ماشینی افراد زیادی از خودرو استفاده می کنند و داشتن دو یا سه خودرو در خانواده های متوسط رو به بالا از نظر اقتصادی امری طبیعی است .در تعویض روغنی ها حتی باقی مانده روغن ها را هم میتوان فروخت و از آن درآمد داشت .
دستگاه هایی که برای کار تعویض روغنی لازم است :
کمپرسور باد : یکی از مهمترین دستگاه هایی است که در حوزه کارهای خودرو به کار می رود پمپ هوا می باشد .
ساکشن روغن موتور : زمانی که خالی کردن روغن موتور باتوجه به درخواست مشتری شکل می گیرد ، به دستگاه ساکشن موتور که یا از نوع بادی است یا برقی لازم می شود .
گریس پمپ : همانطور که از نامش پیداس برای داخل کردن گریس از آن استفاده می شود که دو مدل دستی و بادی دارد .
واسکازین پمپ : به منظور وارد کردن واسکازین به کار برده می شود . یکی از اجزای اصلی برای کارهای اتو سرویس تعویض روغنی می باشد که دو مدل دستی و بادی دارد .
ابزار ها : پیمانه اندازه گیری روغن موتور ، جک سوسماری ، بکس بادی ، جعبه آچار ، جعبه بکس ، تلمبه روغن کش ، قیف تزریق روغن ، بشکه روغن ، درب قوطی روغن بازکن ، آچار فیلتر ، انبرکالغی ، آچار فیلتر روغن زنجیری ، آچار فیلتر روغنباز کن تسمه ، آچار فیلتر انبر قفلی .
ساکشن روغن گیربکس اتوماتیک : به منظور عوض کردن روغن واسکازین گیربکس اتوماتیک از این دستگاه استفاده می شود .که از دستگاه هایی است که بودن آن مهم و اساسی نیست در اتو سرویس تعویض روغنی اما با توسعه یافتگی خودرو های بهروز و افزایش خودرو های مدرن در جامعه و درخواست خود مشتری به انجام کلیه سرویس ها بر روی خودرو این دستگاه کاربرد فراوان و سود بالایی دارد .
جک بالابر دو ستون : این وسیله برای تعویض روغنی ها و خدمات خودرویی که می خواهند به روش امروزی و جدید کار کنند استفاده می شود .

جوشکاری و اگزوز سازی

یکی از کارها در حوزه تعمیرات ماشین  جوشکاری و اگزوز سازی است . که در بردارنده کار هایی چون آماده سازی قطعات و برش کاری قطعات ، جوشکاری ، کنترل کیفیت و بازسازی قطعات جوشکاری شده می باشد . امروز داشتن مهارت های لازم در هر حوضه شغلی در موفقیت بیشتر در آن شغل به ما کمک می کند . در شغل جوشکاری فرد باید با انواع فلزات و انواع فولاد و دمای کاری و روش کار با آنها را بلد باشد . ابزار های متناسب برای کار جوشکاری و اگزوز سازی را داشته باشد . که عبارتند از : انواع چکش و اصول چکش کاری ، انواع قیچی دستی متناسب با کار برش کاری . انواع مته و ماشین مته و اصول سوراخکاری ، انواع پیچ و مهره متریک و اینچی و انواع آچار ها و قسمت های مختلف اگزوز . هر جوشکار و اگزوز کار باید مهارت کار کردن با ابزار های ذکر شده را داشته باشد تا بتواند کار خوبی به مشتری ارائه دهد .

تعمیرات نقاشی و صافکاری خودرو

یکی از شغل هایی که مرتبط با تعمیرات ماشین است صافکاری و نقاشی خودرو می باشد که از بهترین اصول آن استاد بودن در تشخیص و جداسازی رنگ ها از یکدیگر است و باید در شناسایی رنگ ها بسیار دقیق و ماهر باشد تا بتواند نقص های به وجود  آمده در بدنه را تشخیص و از بین ببرد .معمولا  بهترین نوع صافکاری که ارزش کاری بالایی هم دارد کار صافکاری بدون رنگ کردن است . حال این به چه معناست ؟
به این معناست که بخش های صدمه دیده خودرو به درستی تعمیر و صاف شود بدون اینکه به رنگ کردن نیاز داشته باشد .بعضی از اصطلاحاتی که از صافکاران می شنویم :شاسی کشی : به کاری گفته می شود که برای برگرداندن شاسی ماشین به مکان اولیه انجام می گیرد و این کار معمولا با جرثقیل و یا جک صورت می گیرد . این کار برای تصادفات حاد و یا زمانی که ستون های اصلی بدنه جابه جا شده باشند انجام می گیرد .
دستگاه مکش : به دستگاهی که قسمت فرو رفته را با مکش به سمت بیرون می کشد . موارد استفاده این دستگاه اکثرا برای ماشین هایی با طراحی منحنی کاربرد دارد مثل 1)پژو 206 ، تیپا 2 )
پولیش خودرو : رنگی که برروی خودرو ی خود می بینیم در حقیقت 8تا 10 لایه از رنگ است که بر روی هم زده شده اند و روی سطح بدنه ماشین را در برگرفته است . پولیش بدنه در واقع یک لایه از این رنگ را بر می دارد ودر آخر سطح بدنه ماشین درخشان تر می شود . این کار حتما باید به وسیله یک کارشناس و کسی که تخصص این کار را دارد انجام بگیرد و این را هم بدانید که انجام دادن پولیش به تعداد بالا  رنگ بدنه را نقص دار می کند .صافکاری را در قسمت های مختلف خودرو می توان انجام داد .صافکاری سپر عقب یا جلو ، صافکاری گلگیر ، صافکاری درب کاپوت یا صندوق عقب ، صافکاری سقف ، ستون ها ، نقاشی درها ، نقاشی گلگیر ، نقاشی سپر ، نقاشی سقف ، لکه گیری ، لگه گیری گلگیر ، لکه گیری سقف ، لکه گیری سپر .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط