قدم به قدم تا ایجاد یک کمپین تبلیغاتی

فهرست

قدم به قدم تا ایجاد یک کمپین تبلیغاتی

امروزه کمپین های تبلیغاتی نقش مهمی را در موفقیت بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ ایفا میکنند. از این روی شرکت ها و بیزینس های بزرگ هزینه های کلانی برای تبلیغات برند و محصولات خود به آژانس های تبلیغاتی می پردازد اما ممکن است شما به عنوان صاحب یکی از مشاغل نوپا و استارتاپی و یا به عنوان مدیر بازاریابی در یک شرکت کوچک مجبور باشید بیشتر کارهای بازاریابی را با یک بودجه محدود انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم در زمینه ایجاد یک کمپین تبلیغاتی به شما کمک کنیم. اما در آغاز بهتر است بدانید کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

یک کمپین تبلیغاتی مجموعه ای از پیام های تبلیغاتی است که دارای یک ایده و موضوع واحد هستند و یک ارتباط بازاریابی یکپارچه را تشکیل می دهند. به زبان ساده تر به مجموعه‌ای از تبلیغات با استفاده از ابزارهای بازاریابی مختلف که یک پیام و ایده را به اشتراک می‌گذارند تا یک کسب‌وکار و یا رویداد را به مخاطبان هدف اطلاع دهند کمپین تبلیغاتی می گوید.  این کمپین ها معمولاً از رسانه‌های مختلف از جمله اینترنت، روزنامه‌ها، تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی استفاده می‌کند. کمپین های تبلیغاتی با یک استراتژی خاص برای رسیدن به اهدافی مانند معرفی برند، تاثیرگذاری در تصمیم خریداران، آگاهی دادن به مصرف کنندگان و… توسط گروهی متخصص در این حوزه طراحی میشوند. برای هر کمپین تبلیغاتی می‌توان گزینه‌های متنوعی از هر کدام از رسانه‌های تبلیغاتی حوزه آفلاین (اعم از تبلیغات محیطی، تبلیغات در رادیو و تلویزیون، تبلیغات در مطبوعات، مدل‌سازی حجمی، تبلیغات ترانزیتی، تبلیغات در نقطه فروش و …) و آنلاین (شامل انواع تبلیغات کلیکی و بنری، ریپورتاژ آگهی و …) را در نظر گرفت؛ اما ترکیب رسانه‌هایی از هر دو حوزه در کنار هم با پیامی واحد و یکپارچه، شکل ایده‌آل یک کمپین تبلیغاتی را تشکیل می‌دهد . به طور خلاصه کمپین های تبلیغاتی به صاحبان کسب و کار و تیم هایشان کمک می کنند تا بهترین استراتژی ها را برای محصولات و خدمات شرکت مشخص کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات جدید بدهید و چه برنامه ای برای ترفیع محصولات خود به روش آنلاین یا آفلاین داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندهای تعریف شده هدایت کند.

حالا که با مفهوم کمپین تبلیغاتی آشنا شدیم با ما همراه شوید تا در 6 مرحله به راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی بپردازیم. روند ساخت یک کمپین تبلیغاتی به شرح زیر است:

قدم اول: اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کنید

نکته اصلی قبل از شروع یک کمپین تبلیغاتی این است که بدانید چرا تبلیغ می کنید و چه چیزی تبلیغ می کنید؟شما باید اهداف کمپین را مشخص کنید تا بتواید بر اساس آن نقشه راه را طراحی کنید. فقط دقت داشته باشید که این اهداف باید دقیق، شفاف و قابل اندازه گیری باشند. برای مثال این اهداف میتوانند موارد زیر را شامل شوند:

  • تبلیغ محصولات فعلی و عرضه محصولات جدید

  • آگاهی مخاطبین از برند شما

  • افزایش نرخ تعامل برند شما با مخاطبین

  • ترغیب مردم به خرید محصول شما

هدف شما هر کدام که باشد ، مهم است که قبل از اقدام ، به شناسایی آن بپردازید. شما باید برای فعالیت تبلیغاتی خود به طور واضح یک هدف یا اهداف تجاری را تعریف کنید. از خود بپرسید: با تبلیغات سعی در رسیدن به چه چیزی دارید؟ فقط نگویید که “فروش بیشتری” می خواهید.زیرا همه خواهان فروش بیشتر هستند و این هدف دقیقی نیست! سعی کنید دقیق و خلاق باشید.برای اینکار ، مراجعه به یک مشاور کسب و کار ماهر و مشاوره با آن شما را در شناخت هدف تجاری تان یاری میکند و باعث میشود بهترین تصمیمات را بگیرید.

فرض کنیم هدف شما پیدا کردن مشتری بیشتر است. شما باید تعداد مشتری و این که در چه بازه زمانی میخواهید به آن دست یابید را به طور دقیق مشخص کنید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که هدفتان را قابل دستیابی انتخاب کنید. مثلاً شما با یک بودجه کم و محدود در مدت یک ماه ده هزار مشتری جدید نخواهید داشت. اما بسته به کسب و کاری که دارید رسیدن به تقریباً یک پنجم این مقدار دور از دسترس نیست. بنابراین در این مورد انتخاب جذب 200 مشتری در مدت یک ماه هدف هوشمندانه تری است.

قدم دوم: شناخت مخاطب

هنگامی که هدف خود را مشخص کردید ، مرحله بعدی باید شناخت مخاطبان خود باشد. تعریف مخاطبان کل روند تبلیغات شما را شکل می دهد، از نحوه قرار دادن نام تجاری تا مکانی که تبلیغات استراتژیک خود را در آن قرار می دهید. هرچه بازار هدف شما با وضوح بیشتری تعریف شود ، فعالیت تبلیغاتی شما متمرکزتر و موثرتر خواهد بود. شما برای تعیین مخاطب هدف نیاز به اطلاعات کمی (جمعیت شناسی) و اطلاعات کیفی (روانشاختی) دارید.

اطلاعات کمی شامل :

  • مخاطب شما خانم است یا آقا؟

  • میانگین درآمد مخاطب شما چقدر است؟

  • سن و میزان تحصیلات آنان چقدر است؟

  • مخاطبان شما از نظر جرافیایی در کدام منطقه هستند؟

اطلاعات کیفی شامل:

  • شناخت نیازهای مخاطبین (هدف آن ها از خرید و استفاده از خدمات یا محصولات شما چیست؟)

  • برای استفاده از محصولات شما با چه چالش هایی روبرو هستند؟ (قیمت، حمل و نقل، …)

  • بیشتر از کجا و به چه صورت محصولات و خدمات شما را دریافت می کند؟

 هنگامی که مخاطبان خود را به طور واضح مشخص کردید ، باید مخاطبان را تقسیم بندی کنید و آنها را بر اساس محصولات یا خدماتی که می خواهید بفروشید به گروه های مختلف تقسیم کنید. خود را به جای مشتریان احتمالی خود قرار دهید و سعی کنید آنچه را که باعث علاقه آنها می شود شناسایی کنید. آیا آنچه شما ارائه می دهید برای آنها مفید است؟ چگونه توجه آنها را جلب خواهید کرد؟ آیا آنها از مارک یا محصول شما مطلع هستند؟ آیا آنها قدرت خرید محصولات  و خدمات شما را با قیمت تعیین شده دارند؟

ایجاد کمپین تبلیغاتی

قدم سوم: بودجه تبلیغاتتان را تعیین کنید

بعد از اینکه هدف خود را مشخص نمودید و مخاطبانتان را شناسایی کردید نوبت به انتخاب بودجه مناسب برای کمپین است. یکی از پر تکرار ترین سوالات هنگام تهیه یک کمپین تبلیغاتی این است: “چقدر باید خرج کنم؟” در پاسخ به این سوال میتوان گفت روش های مختلفی وجود دارد که مشاغل از آنها برای محاسبه رقم بودجه استفاده می کنند. انتخاب بودجه مناسب، به اندازه کسب و کار شما ، مدت زمانی که فعالیت می کنید و فروش فعلی شما بستگی دارد.

به طور کلی در این مرحله شما باید بودجه ای را برای تبلیغات خود در نظر بگیرید. به این صورت که اول باید مقدار دقیق بودجه را براساس اولویت های طرح خودتان مشخص کنید و سپس باید هزینه های کوچک مثل هزینه های طراحی، تولید محتوا، خدمات، اجرا و … را مشخص کنید.

قدم چهارم: رسانه تبلیغاتی خود را انتخاب کنید

روش های زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند پیام کمپین خود را به مخاطبان خود برسانید. ابزارهای رسانه ای که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ، رسانه های چاپی و رسانه های الکترونیکی هستند. رسانه های چاپی شامل روزنامه ها ، مجلات ، بیلبوردها و بنرها هستند. رسانه های الکترونیکی شامل رادیو ، تلویزیون ، ایمیل ، ارسال پیام از طریق تلفن همراه و البته شبکه های اجتماعی هستند. با استفاده از انواع مناسب رسانه های تبلیغاتی ، شما می توانید با روش های مشخصی با مخاطبان مختلف درگیر شوید. به عنوان مثال ، رسانه های اجتماعی، مشتریان را تشویق می کنند تا گفت وگو را شروع کنند ، در حالی که تلویزیون پیام ها را از طریق ارتباط یک طرفه توزیع می کند. در نتیجه ، شما باید بررسی کنند که کدام رسانه بیشترین سود را با کمترین هزینه نسبی ارائه می دهد. هر رسانه تبلیغاتی باید براساس اهداف کمپین (اعم از آگاهی از برند یا فروش مستقیم) و توانایی رسانه برای رسیدن به مخاطبان هدف انتخاب شود.

قدم پنجم: برای کمپین تبلیغاتیتان محتوا تولید کنید

مطمئن شوید که هدف کمپین شما در محتوایی که ایجاد میکنید کاملاً شفاف باشد.به عنوان مثال از خود بپرسید آیا برای مخاطبان شما مشخص است که چه چیزی ارائه می دهید ، چه نفعی برای آنها دارد و چگونه می توانید آن را دریافت کنید؟

مسلما مهمترین جنبه کل کمپین تبلیغاتی شما پیام آن است. محتوای تبلیغاتی شما باید واضح ، جذاب ، روان و منسجم باشد. ممکن است آسان به نظر برسد اما توجه به این نکته که پیام باید مختصر باشد (برای اینکه مخاطب شما را خسته نکند) … واقعا می تواند فشار برای درست کردن آن را افزایش دهد.

خلاقیتی که در تبلیغات خود استفاده می کنید به جلب توجه کمک می کند و حتی احساسات را تحت تأثیر قرار می دهد و کلماتی که استفاده می کنید همان چیزی است که مخاطب شما بخاطر می سپارد و نحوه تصمیم گیری وی در پاسخ به تبلیغ را القا می کند.بنابراین برای تهیه آگهی خود ، ویژگی های زیر را در نظر بگیرید:

  • خلاقیت – آیا تبلیغ شما برجسته است و توجه را به خود جلب می کند؟

  • جذابیت – آیا این تبلیغ پیامی را منتقل می کند که مخاطب شما را مجبور به اقدام کند؟

  • سازگاری – آیا پیامی که در آگهی تبلیغ می کنید با نام تجاری شما سازگار است؟ آیا در سایر تلاش های ارتباطی تبلیغاتی و بازاریابی شما سازگار است؟

طبیعی است که در این مورد تبحر و مهارت کافی را نداشته باشید.همانطور که گفته شد تبلیغات شما تاثیر فوق العاده زیادی در رونق کسب و کار شما دارد، پس بهتر است در این موارد با یک مشاور تبلیغات که در کار خود مهارت لازم را دارد مشورت کنید و از راهنمایی های آن بهره ببرید. مشاور تبلیغات در اصفهان انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود.

انتخاب شعار تبلیغاتی

شعار های تبلیغاتی هویت کلامی برند شما هستند. از نظر روانی یک شعار تبلیغاتی خوب و به یادماندنی، تاثیر زیادی در جذب مخاطب و مشتری دارد و همچنین وفاداری آن ها را نسبت به برند شما، برایتان  به ارمغان می آورد. شعارهایی که برای کمپین های تبلیغاتی استفاده میشوند معمولا تغییر پذیر هستند و برای مدت زمان محدود از آن ها استفاده میشود. این شعارها هدف کمپین تبلیغاتی مورد نظر را عنوان میکنند. به چند نمونه از به یاد ماندنی ترین این شعار ها توجه کنید:

  • خوش خطی برازنده شماست (کمپین فروش خطوط رند همراه اول)

  • از ماست که گرماست (کمپین فروش شوفاژ دیواری گلدیران)

  • صبحی که نکوست از پنیرش پیداست (کمپین تبلیغاتی پنیر کاله)

  • نوترینو، اینترنت نسل نو (کمپین فروش اینترنت همراه اول)

  • به همین سادگی، به همین خوشمزگی (کمپین تبلیغاتی پودر کیک رشد)

شما میتوانید بر اساس مواردی همچون ویژگی ها و مزایای محصولات و خدمات، خصوصیات مخاطبین هدف، اهداف کمپین تبلیغاتی و وجه تمایز کمپینی که تولید کرده اید با کمپین های مشابه شعار تبلیغاتی خود را انتخاب کنید فقط به خاطر داشته باشید هر چه شعار شما کوتاه تر باشد راحت تر در ذهن ها باقی می ماند.

 قدم ششم: ارزیابی نتیجه نهایی

آخرین اما مهمترین مرحله، اندازه گیری نتایج است. اگر نتایج خود را ارزیابی نکنیم ، نمی دانیم چه چیزی خوب پیش می رود و در نتیجه نمی توانیم پیشرفت کنیم. با فرض اینکه همه مراحل گفته شده را به درستی پشت سر بگذراید ، این سوال مطرح میشود که چگونه داده های تبلیغاتی خود را به طور موثر تجزیه و تحلیل کنیم تا با آگاهی تصمیمات هوشمندانه و رو به جلو بگیریم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت صرف نظر از اینکه از کدام رسانه برای اجرای تبلیغات خود استفاده می کنید ، معیارهای مهمی وجود دارد که شما همیشه باید آنها را برای ارزیابی عملکرد کمپین تبلیغاتی خود بررسی کنید. تنها راه برای تعیین میزان موفقیت کمپین خود، ردیابی و اندازه گیری همین معیارها و داده ها است.

یکی از معیارهای اصلی این ارزیابی، موفقیت کمپین در دستیابی به اهداف اصلی شما است. اگرچه ساده ترین راه برای انجام این کار مقایسه وضعیت کنونی کسب و کار شما نسبت به زمان پیش از شروع کمپین تبلیغاتی است ، اما شما به یک دید کامل تر در این مورد نیاز دارید. در واقع به ارقام هزینه های هر نتیجه نگاه کنید. بگذارید به کمک یک مثال موضوع را ساده تر بیان کنیم، فرض کنیم هدف شما جذب 100 مشتری جدید بوده است اما در حال حاضر فقط 50 مشتری جذب کرده اید ، ممکن است بلافاصله به آن نگاه کنید و آن را به عنوان یک کمپین ناموفق ببینید. اما اگر در گذشته به دست آوردن مشتری جدید 75 دلار برای شما هزینه شده است ، و این کمپین با میانگین 40 دلار در حال اجرا است ، در واقع شما با سرعتی بسیار مقرون به صرفه تر ، آگهی هایی را خریداری می کنید و به راحتی می توانید تبلیغات خود را افزایش دهید هزینه کنید تا به تعداد مشتری مورد نظر خود برسید.

یکی دیگر از معیارهای کلیدی ارزیابی، سودآوری سرمایه گذاری تبلیغاتی شما است. به این معنی که کمپینی که تولید کرده اید چقدر برای شما سود به همراه داشته است. البته این همیشه به طور مستقیم برای هر کمپین قابل اجرا نیست (مثلا اگر هدف شما از کمپین تبلیغاتی این است که به بیشترین افراد ممکن دسترسی پیدا کنم ، رشد معیار فروش و نرخ بازده با هدف این کمپین مطابقت ندارد). اطلاعات حاصل از این ارزیابی در تصمیمات سرمایه گذاری برای آینده بسیار مهم است.به همین خاطر محاسبه بازده سرمایه گذاری (ROI) و بازده هزینه تبلیغ (ROAS) از اساسی ترین معیارها برای محاسبه سودآوری سرمایه گذاری های تبلیغاتی شما به شمار می آیند.

 

شما میتوانید برای شروع یک کسب و کار موفق و داشتن روند صعودی و پیشرفت در آن از مشاور شغلی در اصفهان کمک بگیرید و با انجام مشاوره ای سودمند ، بتوانید هر چه بهتر و دقیق تر هدف گذاری کنید و از کسب و کار نهایت سود را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط