صنعت خودرو سازی و جایگاه آن در اقتصاد ایران

سود صنعت خودرو سازی

 سوالات رایج میان افراد این است که آیا صنعت خودرو سازی سود آور است یا نه در پاسخ به این سوال باید گفت بله.
صنعت خودرو سازی یک صنعت سودآور است و برای خودروسازان اهمیت فراوانی دارد. قابل ذکر است که سود این صنعت فقط برای خودروسازان نیست و با تولید  گونه های مختلف خودرو شغل های متفاوتی به وجود می آیند که از آنها می‌توان به درآمدزایی رسید.
اگر صنعت خودروسازی در دنیا رایج نمی‌شد افراد زیادی در کارخانه ها خودرو مشغول به کار نبودند و شغل های مرتبط با خودرو مثل تعمیرات و فروش لوازم قطعات، کارواش و غیره به وجود نمی آمد. به همین ترتیب می توان نتیجه گرفت که سود صنعت خودرو برای افراد زیادی است و تنها برای خودروسازان نمی باشد.
بنابراین می توان گفت این صنعت یک صنعت سودآور است و در کشورهای گوناگون باید به تولید خودرو و حمایت از شرکت­های خودرو بپردازند. با توجه به اینکه صنعت خودرو سازی به عنوان یکی از پر اهمیت ترین صنایع در کشورهای متفاوت است غالباً مورد حمایت دولت های آن کشور ها می باشد مثلاً ایران خودرو و سایپا در کشور ایران مورد حمایت دولت است و با توجه به خصوصی بودن آن مورد حمایت این ویژه دولت قرار می‌گیرد.‌
حال این سوال پیش می آید که چرا دولت به این صنعت توجه ویژه‌ای دارد. زیرا صنعت خودروسازی رتبه دوم صنایع مهم را در بسیاری از اقتصاد های موفق دارد و معمولاً در این صنعت تاثیر بسزایی در پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور ایفا میکند و صنعت خودروسازی در نبض اقتصاد کشور تاثیر می­گذارد. این صنعت با صنایع دیگر در ارتباط است و گردش مالی بسیار عالی را در کشور به همراه دارد. صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت فراوان آن سود بالایی برای تولیدکنندگان به همراه دارد. 

اهمیت رونق صنعت خودرو در رفاه اجتماعی

 صنعت خودرو سازی با توجه به نقش گسترده‌ای که بر توسعه کسب و کار دارد ارتباط بسیار نزدیکی نیز با عموم افراد جامعه در موضوع های مختلف حمل و نقل دارد. ارزش خودرو در زندگی شهروندان از لحاظ دسترسی ها به خدمات و رفاه اجتماعی و تاثیر آن در ارتقاء سطح زندگی و رفاه عمومی در جامعه را دو برابر می کند و نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت را در اجتماع بیان میدارد. از جهتی در هم تنیدگی شبکه‌های حمل و نقل و خودروهای عمومی و شخصی با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و تأثیر این سیستم در بالا بردن میزان کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی نشان دهنده نقش اجتماعی صنعت خودرو در زمینه حمل و نقل دارد به همین دلیل توسعه کسب و کار، بالا بردن رفاه شهروندان، تسریع در قسمت حمل و نقل، توسعه گردشگری، بالا بردن فعالیت های اجتماعی و بهبود مستمر رشد کیفیت زندگی اجتماعی و گسترش استانداردهای زندگی، توجه به سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد.
اما با وجود همه مزایایی که توسعه صنعتی خودرو در توسعه و بهبود حمل و نقل برای خدمات رسانی به افراد و بالابردن رفاه اجتماعی در جامعه دارد. توجه به تولید خودروهای ایمن، با علم روز دنیا که به سوخت های فسیلی احتیاجی نداشته باشد. از اهمیت بخصوصی بهره‌مند است و سبب پایین آمدن تاثیرات مضر زیست محیطی، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده است و بدون شک آرامش و سلامتی بیشتر را برای شهروندان جامعه به همراه دارد.
از این رو بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا در صنعت خودروسازی و بالابردن کیفیت قطعات از اصلی‌ترین شرکت‌های تولید خودرو های با کیفیت است. طبق نظر کارشناسان بازار کیفیت محصول به همراه قیمت مناسب ضمانت گسترش فروش و بالابردن سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است. فروش ویژه انواع خودروهای داخلی و وارداتی عرضه کننده ی انواع خودروهای ایرانی و خارجی با بهترین کیفیت در خدمت شما عزیزان می باشد.

صنعت خودرو سازی

بنیان گذاری محصول در روند تولید خودرو

 کارهایی گردشی در مرحله توسعه  به جهت تولید فراوان ترکیب اجزا و سیستم ها و یکنواخت کردن آنها در قالب یک خودرو می باشند.  به طوری که ملزومات قانونی و نیازمندی‌های از قبل گفته شده بر مبنای ویژگی های خودرو کامل رعایت شوند. به جهت ارزیابی و در پایان تاسیس، خودروها در سه گام، پروتوتایپ نمونه تولید انبوه مقدماتی و تولید انبوه نهایی امتحان می شوند.
جهت پایین آوردن هزینه و زمان طراحی بنیانگذاری و عرضه راه حل های طراحی برای دستیابی به اهداف محصول از ارزش بالایی بهره مند است. ساخت شبیه سازی مجازی در مراحل طراحی خودرو سبکی کم هزینه و با اطمینان بالا به منظور بهینه‌سازی محصول نهایی و دستیابی به اهداف طراحی می باشد. در حال حاضر در صنعت خودرو سازی شبیه سازی و عرضه راه حل های مطمئن طراحی و بنیانگذاری کارهای درست محصول پایانی توسط شبیه سازی های مختلف صورت می‌گیرد. شبیه سازی مجازی در سه زمینه تحلیل راحتی سرنشین، تحلیل‌های ایمنی و استحکام و نمونه سازی دیجیتال می باشد. که با استفاده از ابزارهای شبیه سازی با کامپیوتر CAE  در زمینه های متفاوت شکل می گیرد.
با مسئله آینده‌نگری طراحی خودرو به جهت قدم آغازین فعالیت های طراحی با به وجود آوردن ایده های اولیه به صورت تصاویر دو بعدی (اسکیس) از نمای بیرونی و درونی خودرو، شروع و بعد از انتخاب ایده نهایی، مدل سه بعدی استایل خودرو  تهیه می شود.  با بهره مندی از وسایلی مانند Virtual Reality و  تولید مدل های فیزیکی گِلی در اندازه های مختلف، قدم های پایانی ظاهر خودرو تکمیل و با تبدیل مدل تایید شده با مدلی با سطح کیفیت بالا و تولید مدل مرجع  پروسه استایل خودرو به پایان می‌رسد.

صنعت خودرو سازی

 تحلیل شبیه سازی مجازی

  • تحلیل راحتی سرنشین: ثمره تحلیل های مربوط به راحتی سرنشین های خودرو در استفاده روزانه و در مرحله تولید خودرو و بهتر شدن کیفیت رانندگی با خودرو، کمتر شدن مصرف سوخت و راحتی سرنشینان خودرو در موقعیت‌های مختلف آب و هوایی است. این تحلیل ها در 3 زمینه دسته بندی می شوند.
  • تحلیل های نویز و سر و صداهای مزاحم.
  • تحلیل های ایزو دینامیک و جریان هوای درون محفظه سرنشین به همراه وسایل دینامیک سیالات محاسباتی CFD.
  • تحلیل های دینامیکی خودرو بررسی عملکرد خودرو در رانندگی.
  • تحلیل ایمنی و استحکام تولید خودرو: در این قسمت به بررسی ایمنی سرنشینان خودرو در تصادفات و طریقه عملکرد سازه خودرو تحت بارگذاری های عملکردی بررسی می‌شود. هدف انجام این تحلیل ها حفظ ایمنی سرنشینان خودرو و عابرین پیاده در تصادفات، ضمانت کارکرد صحیح لوازم و سازه کلی خودرو می باشد.

این تحلیل ها در سه دسته طبقه بندی میشود.

  1. وارسی کارکرد لوازم گوناگون خودرو تحت بارگذاری های عملکردی در فرایند تولید خودرو.
  2. ضمانت استحکام و سختی های لوازم خودرو.
  3. بررسی کارکرد خودرو در تصادفات و استانداردهای مربوطه به این موضوع  به جهت تضمین امنیت سرنشینان و عابران پیاده.

نمونه سازی دیجیتال: دراین زمینه پروژه‌های مرتبط با تولید (طریقه مونتاژ،دسترسی ابزار) و جایگذاری و دسترسی سرنشینان به شکل مجازی شبیه‌سازی می‌شود. نتیجه این همانند سازی پیشگیری از رخداد مشکلات پیش از تولید محصول نهایی می باشد. که این تحلیل ها در حوزه های زیر صورت می گیرد:

  • مونتاژ و دمونتاژ قطعات
  • تعمیرات و نگهداری اجزا و قطعات خودرو در پروسه تولید خودرو.
  • جایگذاری اجزای خودرو و نحوه چیدمان آن به شکل صحیح در مسیر تولید خودرو.
  • چک کردن اهداف طراحی خودرو حاوی استانداردهای اجباری و استانداردهای طراحی شده و کنترل ابعادی خودرو و همچنین مبحث های ارگونومی.
  • بررسی و مدل سازی دیجیتال از تلورانس های ابعادی میان قطعات به جهت بهتر شدن کیفیت و مونتاژ بدون ایراد لوازم.

صنعت خودرو سازی

 ایده اصلی طراحی خودرو

 تحقیقات بر روی بازار زاویه مطالعاتی گسترده برای شناسایی نقشه محصول و تاثیرات آن بر روی جامعه شناخت خصوصیت ها، مزیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه محصول در بازار تعریف مشتری هدف و رقیب ،میزان مصرف سوخت و اهداف عملکردی ارزیابی های رقابتی.
برگزیدن نوع زنجیره توان ،میزان بودجه ، هزینه منابع مالی ،سرمایه‌گذاری استفاده از کامپیوتر برای آنالیز مهندسی خودرو.
مشتری مطبوعات و کلینیک تحلیلگر.
طراحی خودرو بین 0-6سال میتوان پس از بررسی بر روی بازار آغاز شود.
فضای داخلی: ظاهر بیرونی و برگزیدن تم پس زمینه، ساخت مدل، فضای خارجی در برگیرنده تمام موارد فوق می باشد.
رنگ آمیزی بدنه خارجی خودرو ، رنگ آمیزی بدنه خودرو از موارد بسیار مهم در خودرو می باشد و باید با استفاده از رنگ های مرغوب و با کیفیت صورت گیرد، به طور مثال، کارشناسی رنگ خودرو در چیتگر تهران ، از جمله مراکز معتبر در حیطه ی رنگ آمیزی خودرو می باشد.

انتخاب مواد تریم داخلی، ارائه مدل در تونل باد.

تولید مدل مفهومی برای داشتن مدیریت مناسب برای نمایشگاه های خودرو.
 آنالیز مهندسی به کمک کامپیوتر . بینش و چشم اندازه مدیریتی و مهندسی.
آنالیز تحلیل بیشتر مهندسی به همراه کامپیوتر.
دریافت فیدبک از کلینیک مشتریان و پیشنهادها  برای بهتر شدن طرح.
تحقق رشد یافته برای تکنولوژی های راه بر،جعبه دنده، موتور الکتریکی،کنترل گرهای الکترونیکی روش­های ساخت طراحی بدنه و گسترش آن برای آزمایش تصادف،وزن، استحکام.
طراحی توسعه،تیونینگ،اعتبار سنجی در آزمایشگاه که شامل سیستم‌تهویه،شاسی،زنجیره توان صندلی‌ها روشنایی، سرگرمی است. آزمایش در شرایط محیطی سرد و گرم.
جمع آوری تامین کنندگان برای تصمیم گیری در مورد خرید لوازم.گواهینامه ایمنی و آلایندگی.

  • قسمت تولید: طراحی برای تولید و مونتاژ تصحیح یا به وجود آوردن دستگاه های تولید. طراحی ابزار تولید نمونه نخستین برای اعتبارسنجی و فرآیند و قطعات ساختارهای از قبل تولید بر خط.
    بهتر کردن کیفیت. تایید اینکه خودروی ساخته شده کارکرد مقصود را راضی کرده است.
  • قسمت عرضه: بررسی بر روی بازار مناطق مختلف قیمت گذاری توسعه بازاریابی محصول شناساندن این محصول به فروشندگان برنامه ریزی تدارکات. ساخت برنامه و بنرهای تبلیغاتی. عرضه محصول برای مدیران، نمایشگاه‌های خودرو، رسانه ها و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط