روانشناسی بالینی چیست و چه فوایدی دارد؟

روانشناسی بالینی چیست؟

 با توجه به علم روانشناسی بالینی می توان گفت بسیاری از نابهنجاری های روانی و روحی ریشه بالینی دارد و این مسئله در کودکان و بزرگسالان احتمال بروز دارد. در مراکز مشاوره بالینی روانشناسانان در زمینه های متفاوت دست به درمان های روانشناسی بدون دارو می زنند. در این حوزه روانشناسی مشاوره بالینی اقدام به تشخیص و درمان آشفتگی‌های شناختی، مشکلات روانشناختی و اجتماعی افراد زده و از شیوه های روان درمانی متفاوتی مبنی بر نیاز فرد استفاده کرده تا ریشه بیماری را شناخته و آن را درمان نماید. روانشناسان بالینی به وسیله‌ی تست های روانشناسی و تحقیقاتی در مراکز مشاوره انجام می‌دهد دست به تشخیص اختلال روانی فرد می زند.
روانشناسان درمان وسواس، درمان افسردگی، درمان استرس در زمینه بالینی فعالیت دارند.

روانشناسی درمان وسواس

روانشناسان وسواس را یک اختلال روانی می‌دانند که به صورت‌های وسواس فکری و وسواس عملی خود را نشان می‌دهند. این اختلال روحی یکی از اختلالاتی می باشد که اجبار و اضطراب را با خود به همراه دارد. دکتر روانشناس اشخاص وسواسی را در حالی مشاهده می‌کند که اجبار زیادی برای انجام کارها و افکار وسواسی خود دارند و همچنین در زمان عدم رعایت خواسته های اجباری ذهن خود این افراد دچار استرس زیادی می شود. متاسفانه اکثر افراد فکر می کنند توانایی کنترل وسواس بدون روانشناس متخصص را دارند  و اگر به خواسته های ذهن خود عمل کنند این مشکل دست از سر آنها بر دارد در صورتی که اگر شخص تحت درمان وسواس درستی قرار نگیرد این اختلال گسترش یافته و کنترل کامل زندگی فرد را می گیرد.

 روانشناسی درمان افسردگی

این اختلال روانی، اختلال شایعی می باشد و معمولاً بسیاری از اشخاص از اختلال افسردگی رنج می برد بدون آن که از آن آگاهی داشته باشند. روانشناسان بالینی علائم افسردگی را بی حوصلگی، اختلال در خواب و غذا خوردن، احساس کسالت، ناتوانی و شکست مداوم می‌دانند. اشخاصی که دچار اختلال افسردگی می باشند معمولاً نه تنها زندگی خود را سخت می کنند بلکه در زندگی خانوادگی و زناشویی هم موفق نیستند.

روانشناسی درمان استرس

افرادی که دچار اضطراب و استرس مداوم هستند می توانند به شما بگویند که زندگی کردن با این احساس چقدر ملال‌آور است. اکثر افرادی که از اختلال استرس رنج می‌برند زندگی‌هایی همراه با تشنج و تنش را تجربه می کنند. فشار وارده بر این افراد بسیار زیاد بوده و روانشناس بالینی خوب زندگی این افراد را همراه با نگرانی مداوم می دانند. اختلال استرس و اضطراب ممکن است بر اثر حادثه و یا اتفاقی نامطلوبی در زندگی شخص فعال شده و بعد از آن زندگی را برای شخص مشکل نماید. مشاوران روانشناس بالینی با شیوه‌های تخصصی قادر است به این افراد کمک کند تا استرس خود را کنترل کنند و زندگی آرامی را تجربه کنند.

بهترین مرکز مشاوره در حکیم نظامی ، ارائه دهنده ی انواع خدمات در زمینه ی مشاوره می باشد، این مرکز مشاوره با دارا بودن مشاوران و کارشناسان مجرب در زمینه ی خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی، ازدواج و … در خدمت شما شما عزیزان می باشد.

روانشناسی بالینی - مشاوره خانوده

 

 مشاوره خانواده 

 سیستم خانواده از مهم‌ترین سیستم‌های جامعه می باشد که طبق ازدواج دو جنس مخالف، با یکدیگر تشکیل می شود. پایداری و حفظ آن بسیار مهم است. خانواده کانون رشد و تکامل، التیام و شفا دهندگی و تغییر و تحول آسیب‌ها و عوارض است. که محیطی برای شکوفایی و هم فروپاشیده در روابط اعضایش می باشد. اهمیت خانواده سالم در این است که با توجه به توانمندی هایشان در مورد مسائل مشترک تصمیم بگیرند. مشاوران خانواده در مراکز مشاوره خانواده معمولاً مشکلات اشخاص را در بطن محیط به ویژه در پیرامون خانواده مورد بررسی قرار می‌دهند و برخی اوقات در مشاوره خانواده افراد به شکل گروهی تحت درمان قرار می‌گیرند.

چه زمانی باید از مشاوره خانواده استفاده کرد؟

 با توجه به نظر بهترین روانشناس خانواده، بعضی از مشکلات به حدی با خانواده گره می‌خورند که لازم به درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد.

 بعضی مواقع احتمال اینکه مشکلات به دلیل ساختار خانواده ای باشد که فرد در آن زندگی می‌کنند و بزرگ شده است باشد با توجه به نظر مشاوران خانواده به وجود آمدن تنش‌ها و بحث‌ها در هر خانواده‌ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر شخص با اختلاف خانوادگی مواجه می‌شود.  این اختلافات ممکن است میان زوج ها یا ارتباط والدین و فرزندان باشد برای از بین  بردن تنش‌های موجود لازم است به مهارت‌های لازم اشنایی داشته باشید.

 خانواده درمانی: خانواده درمانی در سلامت و عملکرد خانواده تاثیر زیادی را ایفا می کند و قادر است کمک شایانی در دوران سخت یا وجود مشکلات رفتاری و روانی در فردی از خانواده و حتی حل اختلافات خانوادگی کمک کند.

روانشناسی بالینی

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

 مشاوره قبل از ازدواج برای افرادی که می خواهند زندگی مشترک زناشویی را شروع کنند بسیار مناسب است. به دلیل اینکه به زوجین کمک می‌کند تا با معیارهای انتخاب همسر و میزان کفویت با یکدیگر و راههای داشتن ازدواج موفق و اصول و مهارتهای ارتباطی و بسیاری از موارد دیگر آشنا شوند.
همچنین برقراری روابط صمیمانه می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع برای فرد باشد و در عین حال می تواند منشاء ناراحتی های او باشد. عشق با امید های رویایی زیادی شروع می‌شود و اما این امیدها با واقعیت هایی که در مسیر روابط عاشقانه  هستند روبرو می شود و به مرور امکان دارد این نیازها برآورده نشده و عصبانیت، شکافی را میان آنها به وجود بیاورد.

 از این رو مشاوره ازدواج برای کسانی که در دوران پیش از ازدواج یا نامزدی و یا حتی چنانچه ازدواج کرده اند بسیار مناسب است. زیرا که برای داشتن رابطه پایدار یادگیری مهارت های ارتباطی از سمت بهترین روانشناس ازدواج الزامی می باشد. ازدواج‌های موفق ازدواج هایی هستند که در آن زوج ها با توجه به نقش هایشان با هم رشد می‌کنند. با وجود تفاوت ها و کاستی ها، غمخوار هم هستند و مهارت های خود را برای تحکیم نقطه های قوت و کاهش ضعف ‌های ارتباطی گسترش می‌دهند. چنانچه قصد این را دارید که رابطه زناشویی خود را حفظ و بازسازی کنید، آموختن مهارتهای زناشویی مهم است زیرا که در آن  مهارت هایی از قبیل گوش دادن، ارتباط شفاف، مذاکره کردن، مدیریت عصبانیت و…  آشنا شده و جهت داشتن رابطه سالم به کار ببرید.

برای آشنایی با ” مشاوره در زمینه ی ازدواج ” کلیک کنید

روانشناسی بالینی

مشاوره و روانشناسی کودک ونوجوان

 رفتار پدر و مادر با هم در جریان خانواده نقش به سزایی بر فرزندان می گذارد. فرزندان با دیدن رابطه پدر و مادر راه و رسم کنار آمدن با هم را می دانند. نحوه تعامل بچه ها با والدین با خواهر و برادر و همسالان در اکثر مواقع نتیجه رفتار و روابط پدر و مادرشان است نه حرف های آنها به خاطر همین است که والدین تاثیر مهمی را در آینده فرزندان خود ایجاد می کنند و همچنین با توجه به نظر روانشناسان خانواده وجود فرزندان به هر صورتی بر رابطه زوجین نیز موثر است. طبق نظر روانشناسان خانواده خانه امن بهترین هدیه‌ای است که والدین می‌توانند به بچه‌ها بدهند و زمانی نتیجه می دهد که پدر و مادر برای هم وقت بگذارند تا هم ازدواج و رابطه زناشویی استحکام داشته باشد و هم  تاثیرات مثبتی بر فرزندان خود بگذارند. با توجه به نظر روانشناسان خانواده کمک کردن به فرزندان در جهت احترام به حریم خصوصی والدین مهم می باشد و فرزندان باید این را قبول کنند که پدر و مادرشان باید فرصتی برای با هم بودن داشته باشند‌. به طور کلی یادگیری راه های درست تربیت کودکان و تشخیص و درمان مشکلات کودکان و یادگیری اصول لازم در به وجود آوردن تعادل جهت گذراندن وقت با افراد خانواده می تواند اثرات مثبتی را در خانواده به همراه داشته باشد. همچنین از آنجایی که فرزندان در دوران نوجوانی با تغییرات بسیاری روبه‌رو هستند و دوران حساسی محسوب می‌شود و رابطه میان نوجوان و والدین در این دوران تاثیر بسزایی را به وجود می‌آورد به همین دلیل کسب دانش و آگاهی برای خانواده مناسب می باشد‌.

 

یکی از موارد مهم در دوران نوجوانی افراد، مشاوره تحصیلی می باشد. با انجام مشاوره تحصیلی به صورت اصولی، استعداد و توانایی های نوجوان ارزیابی شده و راهنمایی های مورد نیاز صورت می گیرد. بهترین مشاور تحصیلی در آمل ، سبب می شود تا نوجوان شما، ضمن شناخت بهتر نسبت علایق و استعداد های خود، در مواردی چون انتخاب رشته و گرایش تحصیلی، چه در مقطع متوسطه و چه در مقاطع دانشگاهی بهتر عمل کند که همین امر باعث موفقیت وی خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط