هر آنچه درباره ی ماشین آلات صنعتی باید بدانید

آشنایی با ماشین آلات صنعتی

اتوماسیون (نترل و هدایت دستگاه های صنعتی) به استفاده از کامپیوترها و جایگزین کردن کارهای فردی برای تنظیم و کنترل دستگاه های صنعتی گفته می شود. اتوماسیون یک گام فراتر از مکانیزه کردن است. مکانیزه کردن یعنی آماده کردن دستگاه هایی که به سرپرست انسانی برای شکل‌گیری بهتره کارهایشان کمک می‌کند. معروف ترین قسمت اتوماسیون صنعتی ربات ها هستند. گونه های متفاوتی از ماشین‌آلات صنعتی به جهت استفاده های مختلف موجود هستند، مثل دستگاه صنعتی تولید، دستگاه صنعتی تست، دستگاه صنعتی قالبسازی و غیره….
ماشین آلات صنعتی انواع مختلفی دارند که در زیر به دسته بندی آنها پرداخته ایم:
با توسعه علم و فناوری تکنولوژی ماشین آلات صنعتی نیز گسترش می یابند. گونه های متفاوتی از ماشین های صنعتی وجود دارند که از آنها به شکل وسیعی یافت میشود.

 ماشین آلات صنعتی به چهار گروه تقسیم می شود:

  1. ماشین آلات صنعتی عمودی: مانند ماشین‌های تراش معمولی، دستگاه فرز، ماشین آلات برنامه ریزی، ماشین حفاری.
  2.  ماشین آلات دقت: مانند ماشین آلات پردازش دنده، دستگاه سنگ زنی، ماشین آلات پردازش موضوع.
  3.  وسایل دقیق دقت: مانند دستگاه خسته کننده ویژه، چرخ دنده ماشین سنگ زنی و غیره….
  4.  ماشین آلات کنترل دیجیتال : نوعی ماشین ابزار اتوماتیک با سیستم کنترل برنامه است. دستگاه کنترل منطقی می‌تواند پروسس هایی را کنترل کند، کدگذاری و یا دیگر آیین نامه ‌های نمادین را پردازش کند. سپس آنها را رمزگشایی کند تا سیستم حرکت و پردازش قطعات را انجام دهد.

کاربرد ماشین آلات صنعتی

 در حال‌حاضر اتوماسیون صنعتی و وسایل دقیق در صنایع و فرایندهای متفاوت صنعتی فراوانی دیده می شود. صنایعی مثل نفت، گاز، پتروشیمی صنایع غذایی و صنایع خودروسازی نیازمند ماشین آلات صنعتی و وسایل بسیار دقیق و احساسی می باشند. رشد تکنیکی در اواخر به کنترل فرایند و اندازه گیری فشار، دما و جریان و غیره….. موجب بالا بردن کیفیت محصول و کم شدن هزینه های تولید شده است.
مزیت های اتوماسیون صنعتی

  • تکرارپذیری فعالیت ها و پروسه های آن
  • بالا رفتن کیفیت محصولات تولیدی
  • بالا رفتن سرعت و کمیت تولید
  • کنترل کیفیت دقیق تر و سریع تر
  • کم شدن پسماندهای تولید و ضایعات
  • بالارفتن بهره وری واحدهای صنعتی
  • افزایش یافتن ضریب ایمنی به جهت نیروی انسانی و کم شدن فشارهای روحی و جسمی

 امروزه هدف اصلی واحدهای صنعتی بالا بردن سطح کیفیت محصولات تولیدی می باشد. مدیران صنایع نیز همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف با ارزش به کار می‌گیرند. برای بالا بردن کیفیت و کمیت یک فرآورده باید از ماشین آلات  توسعه یافته و اتوماتیک استفاده کرد. ماشین آلات صنعتی که اکثر روند کاری آن ها به شکل خودکار صورت می‌گیرد و تکیه آن به نیروی انسانی کمتر است. این ماشین آلات برای کارکرد صحیح به یک قسمت فرمان خودکار احتیاج دارند. که عموماً از یک سیستم کنترل قابل برنامه ریزی در این قسمت استفاده می شود.

 قسمت کنترل قابل برنامه ریزی باید مطابق با الگوریتم کاری ماشین برنامه ریزی شود و قادر است متناسب با موقعیت لحظه ای به کارکرد دستگاه فرمان دهد و در پایان آن ماشین را کنترل کند.ماشین آلات صنعتی

 

 مانیتورینگ چیست؟

 از مباحث اساسی و در ارتباط با اتوماسیون صنعتی مانیتورینگ می باشد. در حال حاضر مانیتورینگ یکی از ملزومات خیلی از صنایع ویژه و بزرگ می باشد. خیلی از صنایع بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، صنایع تولید انرژی، صنایع شیمیایی و … بدون استفاده از سیستم مانیتورینگ توانایی ادامه کار خود را ندارند. مانیتورینگ از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر از قسمت های متفاوت یک واحد صنعتی و نمایش آنها با فرمت مورد نظر برای رسیدن به مقصود زیر می باشد:

  • نمایش هر لحظه‌ موقعیت ماشین آلات صنعتی و دستگاه ها
  • نشان دادن مکان خرابی و زمان به وجود آمدن مشکل در هر قسمت از دستگاه
  • نشان دادن و ثبت هشدار های متفاوت در زمان های به وجود آمدن مشکل در سیستم
  • نشان دادن مراحل تولید با استفاده از وسایل گرافیکی
  • امکان تغییر بعضی از پروسه های کنترلی از راه برنامه مانیتورینگ
  • ثبت اطلاعات و پارامترهای مورد نظر مدیران مثل زمان های کارکرد، مقدار تولید مقدار مواد اولیه مصرفی، مقدار انرژی مصرفی و غیره..‌.

در صنایع ایران با وجود کادر مهندسی مجرب و قدرتمند دستگاههای تولیدی تخصصی و مخصوص  متعهد و ملزم دانستن کارمندان و مدیریت شرکت به کاری با کیفیت و تحویل به موقع، همکاری با تولید کنندگان معتبر داخلی، وجود شبکه وسیع فروش و خدمات موجب می‌شود این شرکت در زمان کارکرد چند ساله اش در زمینه های متفاوت کلیه سفارشات را با موفقیت به انجام برساند و برندی نیکو از فعالیت صنعتگران در ایران بر جای گذارد .

 

 اتوماسیون صنعتی

 بیش از این در اکثر تابلو های فرمان ماشین آلات صنعتی برای کنترل فرآیند های تولید از رل های الکترومکانیکی یا سیستم های پنوماتیکی استفاده می کردند و عموماً با ترکیب رل های فراوان و وصل آنها به هم منطق کنترل به وجود می آید.
در اکثر ماشین آلات صنعتی سیستم های تأخیری و شمارنده ها استفاده می شود و با افزوده شدن تعدادی تایمر و شمارنده به تابلوهای کنترل حجم و زمان مونتاژ آن بالا می رود. موارد ذکر شده با در نظر گرفتن استهلاک و مبالغ بالای خود و نبودن امکان تغییر در کارکرد سیستم موجب می‌شود تا از دهه ۸۰ میلادی به بعد بیشتر از تابلو های فرمان با دستگاه های کنترلی قابل برنامه ریزی جدید یعنی PLC جایگزین شود. در حال حاضر PLC یکی از قسمت های اساسی و مهم در فرآیندهای اتوماسیون می باشد. که به وسیله کمپانی های زیادی و در انواع مختلف تولید و ارائه می شود.
به صورت جامع در دستگاه های جدید اتوماسیون و ابزار دقیق مبنی ‌بر PLC  به نسبت کنترل کننده های رله ای و کنتاکتوری های  پیشین امتیازاتی دارند که عبارتند از:

  • مبالغ کمتر و مدت زمان کمتری برای نصب و راه اندازی آن نیاز است
  • سایز آن ها کوچک است
  • تعمیرات آن و نگهداری آن بسیار راحت است
  • به راحتی می توان آن را گسترش داد
  • زبان برنامه نویسی راحت و سطح بالایی دارد
  • تغییر برنامه در هنگام کار آسان است
  • به راحتی می توان چندین شبکه PLC را به وجود آورد
  • امکان کنترل از راه دور در آنها وجود دارد
  • امکان اتصال بسیاری از دستگاه های جانبی استاندارد مثل چاپگر ، بارکدخوان و غیره به PLCها وجود دارد

 

ماشین آلات صنعتی

وظایف واحد تحقیقات مهندسی 

 واحد تحقیقاتی مهندسی شرکت مسئولیت طراحی، محاسبه مقاومت و تحلیل تنش محصول بوده و عملکرد بخش تحقیقات مهندسی در حوزه اطلاعات و شناسایی محصولات جدیدی است. که با توجه به سیاست شرکت به جهت بالا بردن توان مهندسی فنی خود و به وجود آوردن تغییرات در محصول و دستیابی به  محصولات با علم روز جهان تلاش می کنند. در شرکت های صنعتی ماشین آلات معمولاً در حال فرسوده شدن می باشند، به همین دلیل تعمیرات و نگهداری ماشین آلات یکی از اصلی‌ترین مسائل قابل توجه می باشد. شرایط و رشد هر دستگاه و تجهیزات ویژه کارخانجات صنعتی به ارائه سیستم های تاثیر گذار برنامه ریزی و کنترل و اجرای دقیق و منظم آنها در همه مراحل می باشد. محور ها، بلبرینگ ها، چرخ دنده ها، تسمه ها و دیگر لوازم یک ماشین فرسوده می‌شوند و تعویض یا تعمیر آنها نیاز است.  به مرور زمان و با کار کردن دستگاه روغن ها و گریس ها کثیف می شود. ویژگی اصلی خودشان را از دست می‌دهند و باید آنها را عوض کرد.
الکتروموتور ها، وسایل نقلیه مانند نقاله ها، لیفتراک های برقی و گازوئیلی، جرثقیل ها و … نیاز به سرویس و تعمیر منظم دارند. با به وجود آوردن سیستمی که بتواند از شکستگی و خرابی ماشین‌آلات جلوگیری کند قادر است از جهتی راندمان تولیدی سیستم را بالا ببرد و از طرف دیگر ضرر هایی که از توقف کار به وجود می‌آید را کاهش دهد. تحقیق درباره وضعیت اولیه ماشین آلات نحوه انجام عملیات تعمیراتی و وارسی تکمیلی در مورد نظرات کارخانه سازنده ماشین آلات می تواند مبنای طراحی سیستم تعمیرات قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط