دستگاه های مورد استفاده در صنعت چوب

آشنایی با ماشین آلات صنعت چوب

 ماشین آلات صنعت چوب را می توان به سه دسته خانگی، کارگاهی و صنعتی دسته بندی کرد.
علاوه بر این سازه های چوبی به اندازه ای وسیع و فراوان هستند که در خانه هم می توان به ساخت مصنوعات چوبی پرداخت.
زمانی که برای خرید دستگاه های ماشین آلات نجاری اقدام می کنید دقت لازم را داشته باشید که استفاده از یک دستگاه صنعتی در خانه به هیچ عنوان صحیح نمی باشد. زیرا این دستگاه برای استفاده در مکان های صنعتی طراحی شده است. ماشین آلات نجاری تقریباً طول عمر زیادی دارد و چنانچه از آنها به درستی استفاده کنید سالیان سال برای شما کار خواهند کرد.

 به عنوان مثال دستگاه‌هایی مثل رنده میزی، میز فرز و دیگر دستگاه های چند کاره بالای ۳۰ سال در کارگاه های نجاری کار کرده اند. سرویس های دوره ای و تنظیم صحیح دستگاه از کارهایی است که باعث بالا رفتن طول عمر دستگاه های نجاری می شود.
برای خرید ماشین آلات نجاری دست دوم باید به شکل ظاهری دستگاه توجه کنید که هیچ گونه ترک، جای جوش، جای ضربه، رنگ‌پریدگی غیر عادی، جای سوختگی و … می‌تواند علائمی از وجود مشکل فنی در دستگاه های نجاری باشد. زمانی که از نظر ظاهر دستگاه هیچ خطایی در دستگاه نمایان نبود. ماشین را روشن کنید تا فرصت امتحان بخش های مکانیکی و برقی دستگاه را داشته باشید.
ماشین دست دوم نجاری را با توجه به عملکرد آن مورد بررسی قرار دهید. برای نمونه اگر میخواهید هر یک از دستگاه های نجاری را دست دوم بخرید در زمان خرید و بررسی و امتحان آن یک قطعه الوار یک متری همراه خود داشته باشید و در باریک ترین شکل ممکن آن را برش دهید تا از سلامت کامل دستگاه اطمینان حاصل کنید.

تفاوت ماشین آلات خانگی و کارگاهی صنایع چوب

 ماشین آلات خانگی صنعت چوب به نسبت عملکردشان و موقعیت استفاده از آنها غالباً سبک و جابجایی آنها راحت است و اندازه کوچکتری دارد و قدرت آنها هم کمتر از دستگاه های کارگاهی و صنعتی است. اکثر این دستگاه های نجاری را می توان به اسم دستگاه های رومیزی پیدا کرد مثل گندگی رومیزی که به خاطر وزن کم آن جابجایی اش آسان تر است.
گاهی اوقات تلاشگران در این صنعت از این مدل دستگاه ها در کارگاه های نیمه صنعتی هم استفاده می‌کنند. در دستگاه های خانگی نجاری به دنباله توان بالا و سرعت زیاد در کار نباشید زیرا استفاده از قطعات بزرگ و حجیم در این دستگاه ها صحیح نیست و کار مطلوبی ارائه نمی‌شود.
با دستگاه های خانگی نمیتوان ساعت های پی در پی و طولانی کارکرد دستگاه های نجاری خانگی برق، تک فاز دارند و قیمت کمتری هم در مقایسه با دستگاه های کارگاهی و صنعتی دارند.

ماشین آلات کارگاهی نجاری

اکثر دستگاه هایی که در کارگاه های نجاری فعال هستند در کشور از نوع کارگاهی هستند این دستگاه ها در صنعت چوب در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید می شود و طیف گسترده‌ای دارند فرق میان دستگاه تک فاز و سه فاز در نوع موتور آن است و در ظاهر با هم تفاوتی ندارد. موتور تک فاز از قدرت کمتری بهره‌مند است و با توجه به اینکه ایجاد برق سه فاز کار آسانی نیست و هر کارگاه کوچک یا خانگی به این برخی تجهیز نشده است کارخانه‌های تولیدکننده برای این درخواست‌ها دستگاه هایی با موتور تک فاز به وجود آورده اند. ولی با توجه به صنعتی بودن ماشین آلات نجاری بهترین موتور نوع سه فاز آن است؛ زیرا این موتور ها قدرت بیشتری دارند و مشکلات دستگاه های تک فاز را ندارند و کارهایی مانند برش و رنده و پرداخت چوب پرقدرت­تر و با کیفیت بیشتر شکل میگیرد.

ماشین آلات صنعت چوب

ماشین آلات صنعتی مخصوص کارخانه های چوب

 این ماشین آلات در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد و به وجود آوردن ماشین آلات صنعتی چوب به این خاطر است که انجام کار با سرعت، دقت و کیفیت بالاتر انجام میگیرد‌‌‌. در این دستگاه ها سعی بر این است که اپراتور میزان کمتری از کار را بر عهده داشته باشد. خرید ماشین آلات نجاری صنعتی زمانی سودآور است که برنامه‌ای برای تولید سازه های چوبی با تعداد بالا داشته باشید. همه ماشین آلات نجاری صنعتی سه فاز هستند و این دستگاه ها در انواع دستی  ‏PLC و CNC و NC ساخته می شوند و به بازار فرستاده میشود. در ماشین آلات دستی صنعتی انجام کار توسط اپراتور شکل میگیرد‌. از نمونه این دستگاه ها میتوان به رنده میزی نجاری اشاره کرد.

 در دستگاه های PLC نوین ماشین آلات نجاری قسمتی از پروسه ی کار را به شکل اتوماتیک انجام می دهد ولی همه روند کار به صورت اتوماتیک نیست. PLC سیستم کنترل گر تک منظوره ای است که به علت ویژگی های خاص آن بیشتر برای کنترل فرایندهای مکانیکی یا صنعتی مثل خط تولید استفاده می شود.

 از ماشین های PLC می توان به دستگاه زبانه زن نیمه اتوماتیک اشاره کرد. اپراتور اول تنظیمات را در دستگاه مشخص میکند بعد از آن قطعه کار بر روی میز دستگاه قرار می‌گیرد و دستگاه به شکل اتوماتیک زبانه را بر روی قطعه چوبی اجرا می‌کند.

 ماشین آلات CNC نجاری به صورت کلی هر ماشینی که حرکت در آن به وسیله رایانه کنترل شود را میتوان CNC نامید زیرا CNC به مفهوم کنترل عددی توسط کامپیوتر است.

 در واقع دستگاه CNC همان ماشین های دستی ساده هستند که به یک قسمت کنترل گر تجهیز شده اند. ماشین های CNC برای کارخانه های بزرگ تولیدی صنعت چوب مناسب هستند.

 مهم ترین ماشین آلات چوب بری

 بریدن تنه درخت به قطعات کوچک و دسته بندی آن به گرد بینه، تراورس، الوار و تخته های کوچک وظایف ماشین آلات چوب بری است. تمام دستگاه‌های چوب‌بری تیغه هایی دارند که برش به وسیله آنها انجام می‌شود و این تیغه ها در انواع نواری، دیسکی، زنجیری و …. ساخته می شوند. برای برش تنه درخت دستگاه اره موتوری زنجیری را انتخاب کنید.

  • اره رام: این دستگاه برعکس اره فلکه به شکل افقی کار برش چوب را انجام می‌دهد. اندازه اره رام بزرگ می باشد و اپراتور به شکل کامپیوتری و یا دستی تنظیمات مرتبط با برش را انجام میدهد.
  • اره فلکه ای: چوب های برش داده شده با اره رام در حالت عادی امکان استفاده از آنها برای ساخت و ساز وجود ندارد. نجار لازم است تخته های برش داده شده را با استفاده از اره فلکه یا همان اره نواری با اندازه‌ای که بخواهد برش دهد. اره فلکه ای مورد استفاده در کارگاه های صنایع چوب با شماره قطر فلکه آن مثلاً اره های 40، 60، 80، 100، 120، شناخته می شود. اره فلکه ای به مدل هایی مثل CNC و اسلایسر دسته بندی می شود.

 از اره های CNC برای برش چوب به شکل منحنی و اره اسلایسر به جهت برش در نازک‌ترین صورت استفاده میشود.  تیغه های نصب شده بر روی اره های مدرن و حرفه ای مثل اره اسلایسر و CNC در نوع الماسه هستند.

  •  اره میزی: ساختار دستگاه اره میزی به شکلی است که برش آسان و راحت به ورق های MDF و چوبی را به همراه دارد.
  • اره فارسی بر: از اصلی ترین کاربردهای اره فارسی بر،  برش چوب در زاویه ۴۵ درجه است.

 

انواع چوب و کاربرد آن

انواع چوب

 در ایران چوب ها به دو گروه خارجی و داخلی دسته بندی می شود. که چوب های داخلی معمولاً چوب های جنگلی نامیده می شود.

 که شامل راش، ملچ، چنار، گردو، افرا و ممرز هستند و بالاترین استفاده آنها در تولید مبلمان و درب و دکور می باشد.

  1. چوب های خارجی: اکثر این چوپ­ها از درختان نوک سوزنی مانند کاج و سرو هستند که بیشتر آن از روسیه و کشورهای حوزه اسکاندیناوی و اتریش به کشور وارد می‌کنند و بعد از قطع به کارخانه حمل می شوند و به اندازه های متفاوتی برش داده می شود و به شکل پالت بسته بندی می شود و به سایر کشورها صادر می کنند.
  2.  چوب بلوط: گوناگونی رنگی این چوب از قهوه ای روشن تا قهوه‌ای تیره است و بافتی درشت و محکم دارد. در مقابل سایش مقاوم است و مناسب ترین چوب برای پارکت میباشد.
  3.  چوب گردو: این چوب بافت ریزی دارد و برای ساخت آثار هنری و تزئینی مبلمان سازی، ساخت آلات موسیقی به کار می رود.
  4. چوب افرا: این چوب رنگی متمایل به کرم دارد و تقریباً به براقی صدف می باشد و برای ساخت کفپوش، ساخت تخته چند لایه، دیوارها و رویه میزها، ساخت مجسمه ها مبلمان مناسب است.
  5.  چوب توسکا: این چوب سبک و تقریباً مقاوم است و رنگی کرم تا متمایل به قرمز دارد. با توجه به همگونی با جو آب و هوایی مرطوب از این چوب برای لایه سازی در ساخت بناهای آبی استفاده می شود.
  6.  چوب گلابی: چوبی سخت و مقاوم است که برای ساخت وسایل گران و مرغوب و ساخت آلات موسیقی کاربرد دارد.
  7.  چوب کاج: چوبی سبک با مقاومت اندک که در راستای تولید جعبه و مبلمان استفاده می شود.
  8.  چوب زبان گنجشک: چوبی محکم و بادوام و انعطاف پذیر برای ساخت چهارچوب در و پنجره، ساز ویولن، عصا و چوب اسکی، راکت تنیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط