عواملی که باعث ناباروری می شوند

فهرست

عواملی که سبب ناباروری می شوند

علل ناباروری در خانم ها

ناباروری

ناباروری هم می تواند در آقایان اتفاق بی افتد هم در خانم ها بیشترین علت ناباروری در خانم ها به دلیل مشکلات تخمک گذاری ایجاد می شود. اگر در یک خانم تخمک گذاری صورت نگیرد در حقیقت هیچ تخمکی برای بارور شدن وجود نخواهد داشت.

از علائمی که می توان مشاهده کرد و متوجه عدم تخمک گذاری شد می توان نبود دوره ی قاعدگی یا به قاعدگی نامنظم اشاره کرد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل های شایع مشکلات تخمک گذاری است. این سندرم سبب بر هم خوردن تعادل هورمون ها می شود که تخمک گذاری طبیعی را مختل می کنند و عامل ایجاد ناباروری در خانم ها می شود.

از علت های دیگر که سبب ایجاد مشکل در تخمک گذاری می شود می توان به کمبود تخمدان اولیه اشاره کرد و زمانی رخ می دهد که تخمدان ها قبل از چهل سالگی به طور عادی از کار بی افتند. POIبا یائسگی زود رس تفاوت دارد.

عواملی همچون مسدود شدن لوله فالوپ، بیماری های التهابی لگن، اندومتریوز، جراحی به علت حاملگی خارج از رحم، مشکلات فیزیکی رحم، فیبروم رحمی که خود به تنهایی توده ای بافتی و یا عضله ای غیر سرطانی در دیواره های رحم هستند هم عواملی بسیار تاثیر گذار در ناباروری خانم ها محسوب می شود.

ناباروری در زوجین

ناباروری یک زوج در باردار شدن پس از یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری از بارداری را ناباروری می گویند. گاهی ممکن است یک زوج پس از یک معاینه پزشکی کاملا سالم تشخیص  داده شوند ولی به دلایل ناشناخته بارور نمی شوند.

گرچه معمولا بعد از دو سال تعداد زیادی از این زوج ها بچه دار می شوند. بیشتر افراد می دانند که زنان با بالا رفتن سن شان کم کم قدرت باروری خود را از دست می دهند. زمانی که یک زن در  سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی از قاعدگی بی افتد به دلیل عدم تخمک گذاری دیگر قادر به باردار شدن نیست.

عواملی مانند افزایش سن، اضافه وزن، مصرف دخانیات، بیماری های ارثی، اختلال در تخمک گذاری، اختلال در لوله های رحمی، اختلال در گردن رحم، مشکلات دستگاه ایمنی بدن و غیره هم در ناباروری بی تاثیر نیست که باید کاملا توسط پزشک بررسی شود.

اضافه وزن در بانوان می تواند فعالیت هورمون های زنان را مختل کند تا جای که شخص را با مشکلات باروری مواجه کند. بانوانی که قصد مادر شدن دارند توصیه می شود با رژیم های غذایی و تحت نظر پزشک لاغر شوند تا در نهایت حس مادر شدن را تجربه کنند.

بانوانی که تجربه سقط های مکرر را دارند بایستی احتیاط بیشتری را در زمان باردار شدن داشته باشند. چرا که سقط مکرر می تواند احتمال باردار شدن در آینده را کاهش دهد. چنین افرادی بایستی بین سقط های مکرر خود تا بارداری آینده فاصله بی اندازند و در طی این مدت تحت نظر پزشک باشند تا از سقط بعدی ممانعت کنند.

علل ناباروری در آقایان

همان طور که عنوان شد ناباروری در مردان نیز ایجاد می شود و علت های متفاوتی دارد عواملی همچون واریکوسل که زمانی اتفاق می افتد که رگ های بیضه های مرد خیلی بزرگ باشند، این بزرگی بیضه ها را گرم کرده و گرما می تواند بر تعداد و شکل اسپرم ها تاثیر بگذارد.

حرکت اسپرم در این مورد ممکن است به دلیل شکل اسپرم ایجاد شود و گاهی اوقات صدمات یا آسیب های وارد شده به دستگاه تولید مثل اسپرم را مسدود می کند. در بعضی موارد نادر ممکن است مرد به صورت مادر زاد نابارور باشد یعنی مرد با مشکلاتی که بر اسپرم و تولید آن تاثیر می گدارد متولد شده باشد.

یا گاهی بعضی از مشکلات در آقایان به دلیل بیماری یا آسیب دیدگی او ایجاد می شود برای مثال فیبروز کیستیک یکی از علت های شایع ناباروری در آقایان محسوب می شود، اختلالات مربوط به اسپرم، ناهنجاری های مربوط به ساختمان بدن، وجود سابقه عفونت پروستات یا ناحیه تناسلی، سابقه ضربه به بیضه ها، مصرف دخانیات، مصرف بی اندازه الکل در ناباروری آقایان تاثیر گذار هستند.

همچنین گاهی عواملی مانند زیاده روی در الکل، استعمال دخانیات، افزایش سن، سموم محیطی از جمله سموم دفع آفات و سرب، مشکلات سلامتی مانند اوریون، شرایط و بیماری های جدی از جمله بیماری کلیه یا مشکلات هورمونی، مصرف برخی دارو ها، شیمی درمانی و پرتو درمانی برای سرطان در کاهش تعداد اسپرم ها موثر است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط