خواص دارویی و درمانی عسل

فهرست

خواص دارویی و درمانی عسل

اگر بخواهیم یک توضیح کلی درباره عسل بیان کنیم، می توانیم به این اشاره کرد که یک مایع شیرین می باشد که این مایع توسط زنبور ها از شهد گل ساخته می شود. طبقه بندی عسل با استفاده از رنگ و شفافیت طبقه بندی می شود، به عنوان مثال عسل کهربایی طلایی که معمولا دارای قیمت بالایی، نسبت به انواع تیره دارد. عواملی که باعث می شود طعم عسل خاص بشود گل هایی است که زنبور از شهد آن تغذیه می کند به همین دلیل است که طعم انواع عسل ها متفاوت می باشد.

می توان این گونه بیان کرد که دو نوع عسل وجود دارد که هر دو آن ها دردسترس همگان قرار دارد. عسل پاستوریزه شده و گرما داده شده و ناخالصی های آن گرفته شده، اما عسل خام اینگونه نبوده و به طور مستقیم از کندوی عسل جدا شده و بسته بندی می شود لازم به ذکر است که این نوع عسل حاوی کمی مخمر، موم و گرده است که این خود حاوی خواص جداگانه می باشد.

در عسل مقدار زیادی مواد مانند مونوساکارید ها، فروکتوز و گلوگز وجود دارد، همچنین حدود 70 الی 80 درصد قند می باشد که دلیل شیرین بودن عسل همین مورد می باشد. خوب است که بدانید از ویژگی های عسل می توان به ضد عفونی و ضد باکتریائی بودن اشاره نمود. عمل پزشکی مدرن در تلاش است که با استفاده از عسل برای بهبود زخم های مزمن و مبارزه با عفونت ها استفاده کند.

استفاده از عسل دارای تاریخچه بزرگی می باشد و خوب است بدانید از عسل برای پنج هزار سال پیش برای امور مختلف استفاده میشد. شما می توانید عسل را به عنوان جایگزین قند در وعده های غذایی خود استفاده کنید، چرا که این می تواند یک انتخاب عالی باشد.

با این حال این را بدانید که نباید به کودکان زیر یک سال عسل بدهید.

خواص عسل برای کمک به رفع آلرژی

عسل دارای خواص ضد التهابی می باشد و به همین دلیل می تواند به کاهش علائم آلرژی کمک کننده باشد. اگر شما جز افرادی می باشید که در فصل آلرژی از خارش چشم و آبریزش بینی رنج می برید عسل می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد، چرا که عسل حاوی مقداری از گرده گل بوده و به همین دلیل می تواند به عنوان یک واکسن طبیعی عمل کند.

شما با مصرف عسل که دارای گرده گل می باشد به مقدار کم گرده گل که در عسل موجود است به بدن شما وارد می شود و سپس بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که با گرده گل وارد شده مقابله کند. این جمله به این معنی است که بدن شما در این هنگام به صورت تمام وقت، در حالت دفاعی در برابر آلرژی می باشد. به همین علت است که اگر گرده گلی وارد بدن شما شد که به آن حساسیت داشتید، سیستم ایمنی بدن شما در حالت تهاجمی قرار دارد و به خوبی می تواند به آن مقابله کند.

عسل می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نماید و به دلیل این که مقدار کمی گرده گل به بدن شما وارد می شود سیستم ایمنی بدن می تواند به خوبی به آن حمله کرده و آن را از بین ببرد.

کافیست شما به طور روزانه به مقدار بسیار کم (یک قاشق چای خوری) مصرف نمایید تا ایمنی طبیعی شما در مقابل موادی که آلرژی زا هستند و می توانند باعث بروز علائم آلرژی در شما شوند، تقویت نمایند.

به شما پیشنهاد می شود مصرف عسل را دو یا سه ماه قبل از این که فصل آلرژی شروع شود آغاز کنید به این صورت بدن تان می تواند زمان کافی برای تقویت کردن سیستم ایمنی شما داشته باشد.

تاثیر عسل در تقویت انرژی بدن

سلول های ما انسان ها همیشه نیاز به انرژی دارد و به همین دلیل باید انرژی آن را تامین کنیم. ما انسان ها باید انرژی مورد نیاز خود را از طریق انواع خوراکی ها تامین کنیم. همه ما خوراکی هایی را مصرف می کنیم که می تواند به طریق مختلف به انرژی ما انسان ها بیفزارید.

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که صبح خود را با خستگی و سختی از خواب بیدار می شوند و این در محل کار خود و یا خانه بعد از صرف نهار و شام احساس خستگی می کنید. برای رفع این کار شما باید از یک تقویت کننده طبیعی استفاده کنید که نیروی شما را بالا ببرد و به حل این مشکل کمک کند. در عسل شما می توانید مقادیر زیادی کربوهیدارت را پیدا کنید که یک منبع شگفت انگیز از انرژی قند فرآوری نشده می باشد.

در عسل گلوگز و فروکتوز وجود دارد که به سرعت می تواند وارد جریان خون ما بشود و با این کار شما می توانید انرژی زیادی را به دست بیاورید، همچنین مصرف عسل می تواند برای شروع کردن یک رژیم عالی و طولانی مدت به کار بیاید. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم که عسل را برای مصرف صبحانه میل کنید.

حتی شما می توانید یک قاشق عسل را در جوشنده و یا چایی حل کرده و میل کنید، همچنین شما می توانید چای را در بعد از ظهر ها به همراه یک قاشق چای خوری عسل مصرف کنید. البته به این نکته هم توجه کنید که شما باید حدود یک قاشق چای خوری عسل مصرف نمایید.

خواص عسل برای مو

به دلیل اینکه عسل دارای مواد تشکیل دهنده ای از جمله ویتامین ها و مواد معدنی  می باشد که این مواد برای مشکلات مو موثر هست. خوب است که این را بگوییم خیلی قوی تر و قدرتمند تر و سالم تر از محصولات آرایشی شیمیایی است. در بیشتر موارد عسل می تواند باعث شود که سطح قند خون بالا، کاهش بیابد چرا که در ترکیب منحصر به فرد آن وجود ترکیب منحصر به فرد فورکتوز و گلوکز وجود دارد. به علاوه در عسل سطح بالایی از فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان ها وجود دارد که می توانند سبب این شوند که سیستم ایمنی بدن  ما سالم تر نگه داری شود و رشد مو افزایش یابد. به علاوه در عسل یک ماده ضد باکتری و ضد قارچی وجود دارد که بر روی سیستم دستگاه گوارش ما کار می کند و می تواند باکتری ها را از بین ببرد.

خواص عسل

ویژگی های عسل برای مو

  • شما می توانید از عسل به عنوان یک نرم کننده طبیعی استفاده کنید. یعنی که رطوبت را در مو های شما نگه می دارد و می تواند آن را حفظ کند که این امر می تواند باعث این شود که از شکستگی مو های شما جلوگیری شود.

  • عسل باعث می شود که از آسیب به مو های شما جلوگیری شود، چرا که دارای خواص آنتی اکسیدانی غنی می باشد.

  • عسل می تواند فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث شود ریزش مو متوقف شود.

  • از دیگر فواید عسل می توان به ضد باکتری بودن و ضد عفونی کننده نیز اشاره نمود که این ویژگی ها باعث می شود از مسائلی مانند شوره سر، اگزما و پسوریازیس مانع شود.

خواص درمانی عسل

خواص عسل برای پوست

از خواصی که عسل می تواند برای پوست ایجاد کند می توان به آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست، بهبود دهنده چین و چروک صورت، بهبود زخم ها و ترمیم جای آن ها و لایه برداری نیز اشاره نمود.

عسل خام و طبیعی  با دارا بودن آنزیم های متنوعی که دارد و همچنین ویتامین ها و خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی خود، می تواند یک مرهم و تغذیه کننده ی بسیار مناسب برای پوست ما باشد و به همین دلیل است که می توان آن را در محصولات آرایشی بهداشتی نیز یافت که از عسل به عنوان یک پایه استفاده می کنند.

در عسل ترکیبات منحصر به فردی وجود دارد که همین باعث شده تا به عنوان یک ماده بسیار مفید برای سلامت پوست ما نیز باشد. اما بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بهتر است برای  مصارف زیبایی از عسل طبیعی و ترجیحا خام (گرم ندیده) مصرف گردد تا بتواند به بهترین نتایج برسید.

  • پاکسازی پوست : در عسل خام آنزیم هایی وجود دارد که می تواند روشن کننده پوست نیاز باشد و منافذ پوست را تمیز و شفاف کند.

  • لایه بردار ملایم : در عسل می توانید آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی را پیدا کنید که تقویت کننده پوست شما می باشند و پوست شما را هیدراته نگه می دارند.

  • التیام دهنده جای زخم : استفاده از روغن زیتون یا نارگیل همراه با عسل می تواند خواص آبرسانی داشته باشد و به احیای پوست شما کمک کند.

  • درمان آکنه: عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد که می تواند سبب شود باکتری از بین بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط