جایگاه صنعت خودرو در جهان

اهمیت صنعت خودرو

 جایگاه صنعت خودرو در جهان موجب چرخه مالی فراوانی شده است و  موجب ایجاد شغل برای بیش از ۵۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است. اهمیت این صنعت موقعی معلوم شد که در زمان تحریم‌های غیرقانونی غرب مرتبط با مسئله صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای بر ضد کشورمان، صنعت خودروی کشور در کنار صنعت نفت به علت تاثیر فراوان آن در اقتصاد کلان کشور گرفتار محدودیت های بین المللی شد.
از جهتی صنعت خودرو ایران دارای ظرفیت ساخت حدود دو میلیون دستگاه خودرو و ساخت روزانه حدود ۱۰ میلیون لوازم خودرو و ۶ هزار دستگاه خودرو در کشور است که سبب رواج ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مثل پتروشیمی، لاستیک، فولاد، آلومینیوم، شیشه، رنگ و غیره ….. می‌شود.
صنعت ماشین سازی با فروش بالای 34 هزار میلیارد تومان ( تقریبا 19 درصد کل صنعت ) سهم 7/2 درصد از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است.
صنعت خودروی ایران با برندهای ملی و داشتن اطلاعات و دانش در مورد طراحی بدنه و موتور اکسل  و دیگر سیستم های خودرو بوده و ضریب خودکفایی این صنعت بالای ۷۰ درصد است.
با توجه به گفته ها و به علت تاثیر بسزایی این صنعت در تولید ناخالص ملی هر کشور و تاثیر آن در فعال سازی زنجیره‌های تولید قبل و بعد خودرو، کشورهای گوناگون همواره از صنعت خودرو حمایت می کنند. برای مثال در زمان بحران اقتصادی بعد از سال ۲۰۰۸ کشورها از راه ‌های مختلف به این صنعت کمک مالی کرده اند. مثلاً کشور آمریکا ۲۴ میلیارد دلار کمک مالی به صنعت خودرو ارائه داده است.

حمایت دولت‌ها از صنعت خودرو در جهان 

 کشورها برای حمایت از صنایع مهم و پیشران اقتصادی خود، حمایت های کامل قانونی را انجام می دهند که این حمایت ها عبارتند از حمایت‌های تعرفه ای و غیر تعرفه ای. چنانچه کشوری مانع های تعرفه ا‌ی کمتری در مقایسه با دیگر کشورها داشته باشد. ولی در مواردی مانع های غیر تعرفه ای در آن کشور به حدی قابل گذر است که خودروسازان داخلی با اطمینان خاطر شروع به توسعه صنعت خودروسازی می کنند.
فعلاً در کشور ما تعرفه تاثیرگذار واردات خودرو ۳۵ درصد است و این به شکلی است که کشورهای دارای رتبه اقتصادی نزدیک به کشور ما تعرفه بالاتری در نظر گرفته شده است.
مثلاً در تایلند تعرفه خودرو حدود ۸۰ درصد است و در دهلی تعرفه خودرو حدود ۱۰۰ درصد است و ۲۴ درصد تعرفه اضافی برای کالاهای وارداتی که مثل آنها در درون کشور ساخته می شود دریافت می‌شود و ۱۰۰ درصد هم مالیات برای تسهیلات روی خودروها دریافت می شود.
صنعت خودرو ایران با تولید محصولات داخلی توانسته نیاز خود را به واردات کمتر کند و از این قسمت مانع خارج شدن ۱۱ میلیارد دلار از کشور شود.
کشور ایران توانسته است با توسعه صادرات در راه رهایی از اقتصاد وابسته نفت قدم‌های بسزایی را بردارد. به همین ترتیب این صنعت در طی سال‌های اخیر به ویژه بعد از بالا بردن توان تولید و ساخت درون کشور کارهایی برای بالا بردن کیفیت خود صورت داده‌اند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.
عرضه برنامه طراحی و توسعه محصولات نوین برای جایگزین کردن با محصولات گذشته.
بالا بردن سطح کیفیت محصولات صنعت خودروسازی و مطابقت با استانداردهای زیست محیطی.
بالا بردن سطح کیفیت و کم کردن کاستی های آن با تأمین رضایت مشتری و کم‌کردن مراجعات به نمایندگی.

 

جایگاه صنعت خودرو در جهان

 صنعت خودروسازی ایران

 هم اکنون در ایران جایگاه صنعت خودرو به شکلی است که  با توجه به مزیت جو جغرافیایی ایران با بازاری ۳۵۰ میلیون نفری علاوه بر  بازار ۷۰ میلیون نفری در ایران رو به رو است.
این در حالی است که شرکت‌های جهانی خودروسازی خواستار قسمت بیشتری از این مزیت جغرافیایی توسط موقعیت های صنعت خودرو هستند. به همین دلیل تضعیف این صنعت به مفهوم ازبین ‌بردن مزیت ملی است که منافع زیادی را در طی مدت طولانی به خطر خواهد انداخت.
خودرو سازی ایران حدوداً از سال های دهه سی شمسی آغاز و با پستی و بلندی های فراوان روبرو بوده است و هم اکنون از جایگاه بخش خصوصی بهره‌مند می باشد. فعالیت های فراوانی در جهت بومی کردن صنعت خودرو در ایران پس از انقلاب شکل گرفته است ولی هنوز در مقیاس جهانی ایران در این حوزه رشد چشمگیری نداشته است.
در توسعه صنعتی چهار گزینه تاثیر گذار وجود دارد تقاضا ارزش صادرات و واردات که با توجه افزون تر به این چهار عامل می‌توان به موازنه یا عدم موازنه در مجموعه عملکردهای صنعتی رسید.
چنانچه موازنه و تعادل در بین این چهار عامل موجود نباشد صنعت از کار خواهد افتاد به این مفهوم که صنعتی که فقط برای تامین نیاز بازارهای داخل کشور به وجود آمده باشد قدرت رشد و رقابت را نخواهد داشت و بعد از دوره ای کوتاه از پیشرفت کاذب باز خواهد ایستاد و توسعه صنعت خودرو هم از این منطق پیروی می کند.
اگر دیدگاهش تنها به رفع نیاز بازار داخلی کشور باشد و قدرت رقابت خود را از دست خواهد داد و صنعت رفاه زا به صنعت رفاه زدا تبدیل خواهد شد.

 تاریخچه صنعت خودروسازی

 در حال حاضر صنایع گوناگونی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن بسیاری از عملکرد های روتین روزانه و اقتصادی را انجام داد.
یکی از صنایع بسیار مهم که در دنیا از ارزش بالایی بهره مند است صنعت خودروسازی است. این صنعت قسمت های متفاوت و تاریخچه بسیار فراوانی دارد. این صنعت در کشور های گوناگون دارای مرتبه های بالایی است زیرا صنعت خودروسازی توانسته اقتصاد کشور های گوناگون را در دست بگیرد و اشخاص با استفاده از آن به بیشترین سطح بنیه مالی برسد.
تاریخچه خودرو تفاسیر مختلفی دارد و بسیاری ادعا می کنند که خودروهای متفاوتی را ساخته اند ولی اگر بخواهیم با معتبرترین علائم به تاریخ استناد کنیم می‌توان گفت اولین ساخته بشر در زمینه خودرو ها به وسیله فردیناندفربیست در سال ۱۶۷۸ میلادی ساخته شده است. ولی با گذشته یک قرن خودرو بخاری به وسیله نیکلاس جوزف کان  فرانسوی در سال ۱۷۶۷ ساخته شده است. می‌توان گفت موتورهای احتراقی به عنوان مناسب ترین محرکه برای رشد صنعت خودروسازی در سال ۱۸۶۰ به  وسیله فردی بلژیکی به وجود آورده شد. بعد از گذشت چندین سال شرکت ‌بنز نخستین خودرو را با موتور احتراقی به همه جهانیان شناساند.
سپس نمونه های مختلفی از این ماشین ها در جهان رواج پیدا کرده‌اند که بیشترین تولیدکنندگان این خودروها می توان به شرکت بنز و رولز رویس  اشاره کرد. صنعت خودروسازی با گذشت از یک مرحله زمانی کوتاه از پیشرفت خوبی بهره مند شده است و به یک صنعت منحصر به ‌فرد تبدیل شده است.

جایگاه صنعت خودرو در جهان

بهترین شرکت‌های سازنده خودرو در ایران و جهان

 صنایع خودروسازی از صنایع پر اهمیت می باشند که موجب می‌شود خیلی از افراد حقیقی و حقوقی با استفاده از قسمت‌های مختلف این صنعت نسبت به تولید آن عمل نمایند. شرکت های متفاوتی در ایران و جهان در حوزه صنعت خودرو فعالیت می‌کند و شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در کنار شرکت های مختلف مثل مدیران خودرو، ماموت، عقاب، پرشیا خودرو، زاگرس خودرو و خیلی از شرکت های دیگر در این زمینه فعال هستند و به تولیدات ماشین های مختلف داخلی و خارجی به شکل مونتاژ عملکرد دارند.
ولی اگر بخواهیم تولید کننده‌ های خارجی را نام ببریم یک لیست بالا بلند را پر میکند. ولی از مهمترین این ماشین ها می توان به کارخانه های مرسدس بنز، BMW، پژو، جگوار، هوندا، فورد، میتسوبیشی، شورلت، پروتون ،هیوندا، کیا، بوگاتی، نیسان و تعداد زیادی دیگر از شرکت‌های خودروسازی در زمینه صنایع خودرو می‌توان اشاره کرد و این کارخانه ها قادرند ماشین های متفاوت با کیفیت متفاوت برای داخل کشور خود و یا صادرات تولید نمایند. کشور ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه در حوزه تولیدات خودرو و پیشرفت صنعت خودرو کارهای مختلفی ارائه داده است.
همچنین می توان گفت که ایران در حوزه خودروسازی به عنوان اولین کشور خاورمیانه به حساب می‌آید شرکت‌های متفاوتی مثل ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکت ها در تولیدات خودروهای متفاوت فعالیت دارند. اگر بخواهیم به اولین ساخت خودروها در ایران بپردازیم به اوایل دهه ۴۰ میلادی برمی‌گردد که به تولیدات ماشین هایی مثل پیکان، ژیان، آریا شاهین و…. پرداخته‌اند. پیکان به عنوان اصلی ترین تولیدات ایران مورد توجه خیلی از کشورهای خاورمیانه قرار گرفت.
خوب است بدانید اصلیت پیکان انگلیسی می باشد و ایران امتیاز خط تولید آن را خرید و در این زمینه به تولید آن فعال شد. صنعت خودرو در ایران با توجه به جمعیت فراوان آن سود بالایی برای تولیدکنندگان آن به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط