صفر تا صد ثبت سفارش کالا

مراحل ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش کالا یک نوع مجوز برای واردات کالا های خارجی از کشور های مختلف به کشور است که کالا های وارد شده به طور کامل به همراه تمامی مشخصات مورد نیازدر سامانه وزارت بازرگانی ثبت می گردد. طبق این گفته ها اخذ پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش از مراحل ابتدایی فرایند واردات کالا می باشد. بر روی مجوز صادر شده توسط سازمان توسعه ی تجارت، تاریخ مجوز ثبت سفارش واردات کالا همراه شماره و تاریخ پروفرما و نام شرکت وارد کننده، درج می شود تا اطلاعات لازم به راحتی قابل رویت باشد تا در صورت نیاز بتوان به راحتی از آن استفاده کرد.

از طرفی صادر و وارد کردن کالا های مختلف یکی از روش هایی می باشد که برای اقتصاد یک کشور امری بسیار مهم تلقی می شود و نیاز است که برای توسعه این کار انجام شود. همین طور صادر و وارد کردن کالا دارای یک سری مراحل می باشد که برای پیگیری راحت تر و انجام به موقع کار ها بهتر است این مراحل به طور کامل طی شود تا دچار مشکل نشوید.

وارد کردن کالا به ایران از سمت کشور های مختلف انجام می پذیرد و دارای مراحل متفاوتی می باشد. برای وارد کردن کالا از کشور های مختلف باید مجوز های لازم جهت ورود کالا به ایران دریافت شود.

یکی از راه های ثبت سفارش واردات کالا به صورت الکتریکی می باشد که از جمله اهداف آن افزایش دقت و سرعت در ثبت سفارش توسط شخص درخواست دهنده، افزایش سرعت در عملکرد کارشناسان مربوطه، حذف مشکلات معمولی و روتین که در ثبت سفارش غیر الکتریکی به وجود می آمد و ایجاد ارتباط دقیق می باشد.

انجام ثبت سفارش واردات

اولین مرحله برای ترخیص کالا از گمرک ، دریافت مجوز ثبت سفارش کالا می باشد. همان طور که از اسم این مجوز مشخص می باشد، مجوز ثبت سفارش باید پیش از ورود کالا به گمرک و در زمانی که خریدار پیش فاکتور را تائید نکرده است اخذ گردد تا در صورتی که مجوز صادر نشد، وارد کننده دچار زیان نشود. در صورت صدور این مجوز وارد کننده حق دارد که سفارش خود را به فروشنده نهایی نماید. این مجوز در حقیت مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ورود کالا به کشور است. لذا بهتر است وارد کننده، پس از اخذ این مجوز اقدام به پذیرش پروفرما نماید تا مشکلی از بابت ممنوع بودن ورود کالا به کشور نداشته باشد.

ثبت سفارش کالا

وارد کنندگان محصولات مختلف برای دریافت مجوز ثبت سفارش باید به پایگاه اینترنتی سیستم مدیریت ثبت سفارشات واردات مراجعه نمایند و با وارد کردن اطلاعات درخواست شده در خصوص مشخصات کالا، مقدار، قیمت، روش حمل، مبدأ و مقصد حمل، نوع پرداخت، اطلاعات مربوط به فروشنده و … اقدام به اخذ مجوز ثبت سفارش نمایند.
واردکننده محصول پس از اخذ مجوز ثبت سفارش، اقدام به تائید پروفرما یا انعقاد قرارداد کرده و به کمک شرکت حمل کننده، کالا را به یکی از گمرک های کشور می رساند. با ورود کالا به گمرک، فرآیند ترخیص کالا آغاز می شود. در صورتی که صاحب کالا امکان انجام ثبت سفارش و تهیه اسناد لازم جهت بازرگانی و ترخیص کالا را نداشته باشد، شرکت آریا ترخیص با توجه به افراد متبحر در زمینه ثبت و مشاوره کالا تمام امور لازم را انجام خواهند داد.

انواع روش های ثبت سفارش و نحوه تکمیل اوراق ثبت سفارش

عملیات ثبت سفارش کالا دارای انواع مختلفی می باشد. مانند:

  1. ثبت سفارش مدت دار

  2. ثبت سفارش دیداری

  3. ثبت سفارش یوزانس

  4. ثبت سفارش صادرات و اعتبار اسنادی

که می توان از هر روشی برای ثبت سفارش کالا استفاده کرد.

از طرفی تمامی سؤالات درخواست باید به طور دقیق و با خط خوش و خوانا نوشته شوند و درخواست هایی که ناقص و خط خورده و اشتباه پر شده باشند رد خواهند شد پس با دقت مدارک مورد نیاز را کامل کنید. جهت تنظیم پشت و روی فرم ثبت سفارش به نکات زیر توجه فرمایید:

  1. مشخصات متقاضی به طور کامل پر شود.

  2. مشخصات فروشنده به طور کامل پر شود.

  3. شرایط قرارداد: با توجه به نوع و شرایط مورد نظر خریدار و فروشنده که در پروفرم نوشته شده است، پر شود.

  4. مشخصات حمل: در خریدهای FOB نیاز به تکمیل این قسمت نمی باشد. ولی در سایر خریدها این قسمت را باید تکمیل کرد. همچنین در مورد ثبت سفارش حمل جداگانه ضمن ارائه پروفرمای حمل کالا این قسمت باید تکمیل گردد.

  5. مشخصات کالا: بر اساس مندرجات پروفرما، تعرفه کالا و کتاب قانون و مقررات صادرات و واردات تکمیل شود.

  6. محل تخصیص ارز: صرفاً در صورت دارا بودن سهمیه ارزی توسط وزارتخانه یا سازمان مربوطه تکمیل گردد.

درنهایت اوراق ثبت سفارش در محل مربوط توسط متقاضی مهر و امضاء گردد.

ثبت سفارش کالا

مدارک مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا 

برای ثبت سفارش کالا مدارکی مورد نیاز است که باید توجه داشته باشید که حتما این مدارک به طور کامل همراه شما باشد. از جمله ی این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارت بازرگانی معتبر

  2. ثبت نام

  3. اخذ مجوزهای قانونی لازم بر اساس مندرجا یادداشت های فصل تعرفه مربوط در کتاب مقررات صادرات و واردات و سایر مصوبات و دستورالعمل های ابلاغ شده

  4. اصل پروفرما + کپی.

دقت کنید که درج شرایط زیر در پروفرما ضروری است پس در وارد کردن با دقت آن ها تلاش کنید:

  • نام و آدرس خریدار و هم چنین فروشنده را به طور کامل وارد کنید.

  • مشخصات کامل کالا وارد شود.

  • قیمت واحد کالا ـ مبلغ کرایه حمل

  • مقدار، وزن، تعداد و نوع بسته بندی کالا

  • نام کشور فروشنده و نام کشور تولید کننده کالا

  • نام کشور مبدا حمل، محل بارگیری، وسیله حمل و نقل و مهلت حمل

  • نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه کالا

  • نام مرز ورودی و گمرک مقصد

  • شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا

  • درج شماره استاندارد مطابق یکی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق کالا با استانداردهای وارداتی اعلام شده

  1. کاتالوگ جهت ماشین آلات و برخی کالا های مصرفی و آنالیز برای برخی کالا های شیمیایی که مشخصات کالا در پروفرما گویا نباشد.

  2. اعلام فروشنده مبنی بر ارسال شماره سریال برخی لوازم خانگی به همراه اسناد حمل.

 

نحوه ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا یعنی کلیه عملیات مخصوصی که در گمرک ها نیاز است تا انجام شود که یک کالا بتواند وارد کشور شده و به روش های مختلف از آن استفاده شود.

برای ترخیص کالا های خود از گمرک، باید توجه داشته باشید که شما دارای چه نوع کالایی هستید و با توجه به آن کالا ها مجوز های لازم برای ترخیص کالای خود را دریافت کنید.

ترخیص کردن کالا از گمرک مانند دیگر عملیات های صادرات و واردات و … نیازمند مدارکی مانند فاکتور فروش، گواهی های لازم مبدا، بارنامه، لیست عدل بندی و … می باشد که در هنگام ترخیص کالا حتما باید این مدارک را به همراه داشت تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید و دچار مشکل نشوید. این عملیات های ترخیص کالا دارای مراحل بسیار پیچیده ای می باشد که به کسی که این عملیات را انجام می دهد ترخیص کار می گویند که خود به همه ی این مراحل پیچیده تسلط داشته و می تواند تمام مراحل کار را انجام دهد.

بهترین کار برای این که کار های شما زودتر پیش رفته و بتوانید هر چه زود تر به هدف نهایی خود برسید بهتر است از شرکت هایی که در زمینه ی واردات و صادرات و هم چنین ترخیص گمرک دارای تسلط کافی هستند و اعتبار زیادی در این زمینه دارند استفاده کنید تا کار های شما زود تر تمام شده و وقتتان تلف نشود.

 

ثبت سفارش کالا

صادرات و واردات کالا در خاورمیانه

صادرات و واردات کالا درخاورمیانه نیز مانند دیگر کشور های اروپایی و … که می توانند با ایران دارای تبادل کالا باشند نیازمند قوانین و مقرات خاصی می باشد که این قوانین برای هر کشور می تواند متفاوت باشد.

برای مثال می توانیم از کشور عمان شروع کنیم و قوانین مربوط به این کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

کشور عمان یکی از کشور هایی می باشد که می توان به راحتی کار های واردات و صادرات کالا را انجام داد زیرا در این کشور مدارک مورد نیاز برای صادرات کالا محدود می باشد و به همین دلیل هزینه ی زیادی نیز صرف صادرات کالا نمی شود و از دیگر مزیت ها می توان به سرعت کار بالا اشاره کرد. هر کشور برای خود ممنوعه هایی در زمینه واردات و صادرات کالا در نظر گرفته است که در کشور عمان نیز می توان به ممنوعه هایی مانند اسلحه، کالا هایی که در کشور اسرائیل تولید شده اند و … اشاره کرد.

از جمله دیگر کشور هایی که می توان گفت در زمینه واردات و صادرات کالا دارای قوانین ساده تری می باشد کشور کویت است که از جمله ممنوعه های این کشور می توان به گوشت خوک، مواد مخدر و … اشاره کرد.

یکی از کشور های خاورمیانه ای که در بین سایر کشور ها هزینه ی واردات کالا دارای بالاترین هزینه ی ممکن می باشد کشور عراق است ولی واردات کالا از سمت اقلیم کردستان دارای هزینه ی کمتری می باشد که این کشور نیز واردات کالاهای ممنوعه اش مانند عمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط