ترخیص کالا از گمرک

فهرست

ترخیص کالا از گمرک

همه شما میدانید هر باری که از خارج از کشور ارسال می شود باید یک سری مراحل طی کند تا به مرحله ترخیص شدن و رسیدن به دست خریدار برسد . درخواست خرید کالا معمولا از طرف یک شرکت یا کارخانه یا یک فرد سرمایه دار برای وارد کردن کالا از خارج از کشور به کشور خودش صورت می گیرد .

مراحل پیدا کردن یک فروشنده و درخواست کالا از فروشندگان و همچنین گرفتن پیش فاکتور کالای مورد نظر طی می شود و به مرحله ی واحد فنی در خواست کننده می رسیم که در اینجا کالاهای درخواستی با پیش فاکتور ارسال شده تاییدیه مورد نیاز را ارائه می دهد و در قسمت بعدی مبلغ مورد نیاز به صورت نقدی یا به صورت پیش پرداخت به حساب ارائه شده واریز می شود تا محصول به مرحله تولید و یا ارسال قرار گیرد. تمامی مراحل ذکر شده که  طی شد می رسیم به دریافت مجوز ورود به کشور که این مجوز به وسیله وزارت بازرگانی شکل می گیرد. وقتی مراحل دریافت مجوز طی شد باید بیمه نامه حمل بار را دریافت کنیم . مرحله بعدی انجام امور مرتبط با بانک می باشد که پس از مشخص شدن نوع پرداخت به بانک اعلام می کند که از حساب  ریالی یا ارزی پول در خواست شده را برداشت و به بانک اعلام شده در پیش فاکتور ارسال کند .

عقد قرارداد با شرکت بازرسی کالا ، که بازرسی کالا به دو صورت تعداد و مقدار و ماهیت و مطابقت دادن کالا با در خواست خریدار می باشد .

سفارش ساخت توسط فروشنده ، و ساخت و ارسال کالا ، ارسال و تحویل انبار حمل که در این مرحله فروشنده محصول پس از تحویل کالا به شرکت حمل ونقل دریایی بارنامه را در یافت می کند که این بارنامه حاوی 3 نسخه می باشد که هر 3 نسخه بارنامه  از فروشنده دریافت می شود و در آن  شرح کالا ، وزن ناخالص ، تعرفه ، تعداد پالت و شناسنامه ملی خریدار حتما باید در آن قید شود .

بررسی اسناد حمل و تحویل کالا به گمرک مورد نظر داده میشود و پس از طی مراحل بالا نوبت به ترخیص کالا از گمرک میرسیم که در اینجا تسویه های مورد نیاز با شرکت حمل ونقل انجام میگیرد. با دریافت قبض انبار خریدار نمی تواند مبادرت به ترخیص کالا را انجام دهد و باید صدور مجوز بارگیری و تعیین مجوز بارگیری و مجوز های لازم که توسط سیستم و کارشناسان با توجه به کالا تعیین می شود دریافت شود .

بررسی بدهی ها ، در صورت نداشتن بدهی به درب خروج انتقال پیدا می کند . مبلغ انبار داری محاسبه می شود و دریافت و بارگیری کالا از انبار تعیین مسیر سیستم مشخص میشود .

مدارک لازم جهت ترخیص کالا

1-قبض انبار   2-ترخیصیه   3-رسید ثبت ترخیص الکترونیک  4- بارنامه   5-فاکتور  6-پکینگ لیست در صورت نیاز  7-گواهی مبدا 8- ثبت سفارش  9-پروفورما   10- بیمه نامه معتبر  11-گواهی بازرسی   12-نامه خروج کانتین و شناسنامه کانتین  13- نامه کرایه حمل  14-وکالتهای مرتبط و ثبت شده  15- شناسه انبار  16-پروانه بهره برداری  17-کاتالوگ بروشور با مشخصات کالا

تحویل بار با دریافت مدارک از شرکت های حمل و نقل  با معرفی نامه و یا وکالت با فرمت شرکت های حمل و نقل  زمینی ، هوایی ، دریایی انجام می گیرد  .

ارسال بار از طریق حمل ونقل دریایی

 یکی از مهمترین نوع حمل ونقل ها حمل ونقل دریایی است که در تمام نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد و حدود 90 درصد حمل ونقل های بین المللی در تمام دنیا از طریق این نوع حمل ونقل انجام می گیرد .

مزایای حمل و نقل دریایی در برابر حمل ونقل هوایی یا ریلی یا جاده ای فراوان است که به چند مورد آن می توان اشاره کرد .

1-به صرفه بودن هزینه آن برای حمل ونقل کالا

2-عالیترین سبک برای جابه جایی کالاهای بزرگ

3-کاهش آسیب و صدمات به کالا ها

4-آلودگی کمتر برای محیط زیست

انواع بار در حمل ونقل دریایی  

حمل و نقل عمیق از دریا :

این نوع حمل ونقل برای جابه جایی های  میان قاره ای با گذشتن از اقیانوس ها و طی کردن مسیر های طولانی و انتخاب کشتی های بسیار بزرگ است . و برای کالاهایی مانند سنگ آهن ، روغن و سیمان استفاده می شود .

حمل و نقل دریایی کوتاه یا ساحلی :

در مقابل حمل و نقل عمیق دریایی این مدل حمل ونقل وجود دارد که مسیر های کمتری را طی می کند و به نسبت کشتی هایی که اقیانوس را طی می کنند کوچکترند . این کشتی ها در امتداد ساحل حرکت می کنند و در داخل کشور هستند .

حمل و نقل داخلی :

این مدل حمل و نقل به وسیله کشتی هایی با استفاده از آبراه های داخلی که دور خانه ها ، کانال ها و دریاچه را در بردارد و حجم آن به نسبت حمل دریایی کمتر است و برای فرآورده های نفتی ، معادن و محصولات شیمیایی استفاده می شوند .

کشتی ها در حمل ونقل دریایی از نظر مسیر به دو گروه تقسیم می شوند .

 کشتی های لاینر یا خطوط منظم : همانطور که از اسمش پیداست با برنامه ریزی منظم و دقیق و مطابق با خطوط دریایی مشخص شده فعالیت می کند .

کشتی های ترامپ یا خطوط نامنظم : برخلاف گروه اول برای این کشتی ها خطوط دریایی مشخص نشده و کالا ها را در هر مبدأیی که مشخص کنند حمل می کند .

روش های ارسال کالا در حمل ونقل دریایی

ترانشیپ : هنگامی که اجازه و امکان ترخیص بعضی از کالاها را در گمرک نمی دهند می توان آنها را به گمرک دیگر انتقال داد که ترخیص کالا در آن مجاز است . این روش برای کم کردن هزینه انتقال بار و دور زدن برخی تحریم ها که برای کشور گذاشته اند روش خوبی است .

چارترینگ : این روش ارسال برای کالا هایی که حجم بسیار زیادی دارند و یا بسته بندی ندارند و کشتی به صورت در بست و کامل رزرو می شود .

کراس استافینگ : این روش همانند ترانشیپ است که در این روش کانتینر در بردارنده بار از یک کشتی به یک کشتی دیگر انتقال داده می شود .

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از روش هایی است که به پیشرفت در فعالیت های اقتصادی ،فرهنگی ، اجتماعی و بالا رفتن صنعت گردشگری کمک می کند . در این نوع حمل و نقل سرعت ارسال بار خیلی بالاتر از روش های زمینی و دریایی است .

حمل و نقل هوایی کالاها به دو شکل انجام می گیرد .

۱-حمل ونقل کالاهای تجاری

۲-حمل ونقل کالاهای مسافران

برای کالا هایی که به خارج پست می شوند از هواپیما های مخصوص استفاده می شود .حمل و نقل هوایی برای جابه جایی بار برای هر ۱کیلو گرم بار حداکثر ۲۰ دلار بیمه خواهد کرد و اگر این مقدار کافی نباشد با توجه به بهای بار بیمه ای جداگانه شکل میگیرد .

مزایای ارسال بار هوایی

۱-سرعت بالای آن

۲-ایمنی بیشتر

معایب ارسال هوایی

۱-هزینه بسیار زیاد آن در مقایسه با حمل و نقل زمینی و دریایی

۲-همه نوع کالایی را نمی توان با هواپیما ارسال کرد غالبا کالاهایی با اندازه متوسط و وزنی کم را از طریق هواپیما می توان ارسال کرد .

پرواز چارتر:

این نوع پرواز هم شامل مسافران می شود و هم کالاها و پرواز چارتر به زمانی گفته می شود که تمام صندلی های هواپیما در اختیار یک آژانس هواپیمایی قرار میگیرد . به آن پرواز ، پرواز چارتر گفته می شود . این پرواز ها غالبا برای مسیرهای شلوغ به کار برده می شود تا امکان دریافت بلیط در هر زمان میسر باشد . در روش چارتر معمولا کوتاهترین مسیر را انتخاب می کنند تا در ترافیک هوایی گیر نیفتند .

مزایای روش چارتر :

 1-هزینه کمتر

2-مسیر کوتاهتر در مقایسه با دیگر روش های حمل و نقل هوایی

3-اجاره هواپیما برای مدت مشخص به صورت در بست

پرواز های بازرگانی

در این پرواز فقط کالا ها جابه جا می شوند که جابه جایی آنها دارای دستوراتی مخصوص به خود را دارد که به وسیله شرکت هواپیمایی ایران و شرکت هواپیمایی ایکائو تعیین می شود .

حمل و نقل کالا به دو شکل کارگو و فریت صورت می گیرد . که کاگو  مقرون به صرفه تر است . در حمل و نقل کارگو حمل کالا به شکل گروهی است و اشخاص می توانند بارهای اندکشان را با دیگر مرسولات ارسال کنند و این مدل حمل و نقل به وسیله هواپیما های باربری شکل می گیرد .

در روش فریت که برای حمل کالای مسافرانی است که قصد سفرهای مدت دار دارند . اصولا بیشتر هواپیما های مسافر بری این قابلیت حمل کالا به شکل فریت را دارند .

کالاها به دو روش عمومی و  ویژه به ویژه به وسیله هواپیما ترانزیت می شود .

کالاهای عمومی ، کالاهایی هستند که بهای کمتری دارند و حمل آنها بسیار راحت است .

کالاهای ویژه شامل کالاهایی همچون ، حیوانات ، فلزات گرانبها ، مواد شیمیایی خطرناک غذاهای دریایی و دارو می شود .

ارسال بار از طریق حمل ونقل زمینی

یکی از دیرینه ترین راه هایی که برای حمل کالا استفاده می شده حمل و نقل زمینی بوده است و هنوز هم بخش وسیعی از جابه جایی کالا ها در تمام دنیا از این راه شکل می گیرد . در حمل و نقل کالا از طریق زمینی به صورت صادرات و واردات هم استفاده می شود و همه نوع کالاهایی از جمله مایع و جامد و…‌‌ را در بر دارد .

در این روش باربری ، زمینی شکل می گیرد و از وسایلی مانند کامیون ،کامیونت و وانت استفاده می شود . از بهترین و به صرفه ترین راه ها برای جابه جایی بار به وسیله جاده حمل و نقل زمینی است .  در این روش برای ارسال بار امکان این را به افراد میدهد که بسته از درب ارسال کننده یا مبدا دریافت می شود و به درب تحویل گیرنده یا مقصد داده می شود . اما این مزیت در روش های حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی وجود ندارد . و همچنین در حمل و نقل زمینی امکان ارسال کالا به مناطق روستایی و دور دست  وجود دارد .

حمل و نقل زمینی برای مسیرهای کوتاه انتخاب مناسبی است ولی در دو روش دیگر باید مقدار وزن بار به حد مجاز برسد تا بتوانند بارها را ارسال کنند و مناسب مسیر های کوتاه نمی باشد .

ولی در حمل و نقل زمینی شما حتی کوچکترین کالاهایی که حجم کمی دارند ، می توانید با کامیون های کوچک ارسال کنید و هزینه ارسال در حمل و نقل زمینی بسیار کمتر است  . زیرا در روش های دیگر کالاها را در مرحله های مختلف بسته بندی می کنند و همین مسئله باعث می شود که مبلغ ارسال کالا بالا برود . امکان آسیب رسیدن به کالا در حمل و نقل زمینی بسیار کمتر از سایر روش هاست زیرا در روش های دیگر بارگیری در چندین مرحله و بین وسایل نقلیه متفاوت شکل می گیرد . اما در روش حمل و نقل زمینی کالا پس از بارگیری و جابه جایی در مقصد تخلیه می شود.

مزایای حمل و نقل زمینی

1-لازم به سرمایه گذاری کلان ندارد.

2-سرویس حمل بار درب به درب و تخلیه بدون واسطه در مقصد

3-ارائه خدمات در مناطق روستایی

4-بهترین گزینه برای مسیرکوتاه

5-کاهش صدمات وارده به کالا ها

6-سرعت بیشتر در انتقال

7-هزینه کمتر در بسته بندی

حمل و نقل بین المللی به صورت زمینی معمولا به دو صورت داخلی و بین المللی شکل می گیرد .
در بازار کار حمل و نقل زمینی بین المللی غالبا برای محصولاتی که بازار  فراوانی دارند انجام می گیرد که به وسیله کامیون ، تریلی ، ماشین سنگین ، اتوبوس ، مینی بوس انجام میگیرد .

ترخیص کالا از گمرک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط