تجهیزات و دستگاه های موردنیاز برای خراطی

تجهیزات و دستگاه های خراطی

تجهیزات و دستگاه های خراطی اصلی‌ترین وسایلی است که یک خراط نیاز دارد. به زبان ساده دستگاه خراطی وسیله است که توسط آن می توانید قطعه کاری را به  دوران درآورده و با ابزارهای متفاوت به آن شکل دهید. دستگاه خراطی دارای چهار قسمت اصلی است.

  1. روان کش یا بدنه اصلی: بدنه به شکلی ساخته شده که مثل یک ریل عمل می‌کند تا بخش‌هایی مانند پیش‌پا و پله بر روی آن حرکت کنند و طبق فعالیت مطلوب تغییر مکان دهند. در انواع دستگاه های پایه دار ، پایه ها زیر بدنه وصل شده اند.
  2. لنگه یا فک ثابت: این بخش درسر روان کش قرار دارد و در حقیقت جعبه است که داخل آن موتور با سیستم فولی تعبیه شده است.  نیروی چرخشی با یک محور از این بخش به نیش سه نظام انتقال پیدا میکند.
  3. پله یا فک متحرک: پله به صورت کشویی روی بدنه که  فرم ریل دارد عقب و جلو می رود و نسبت به طول قطعه کار تنظیم می شود و با چند اهرم در جای خود ثابت می شود. روی پله یک مرغک دوکی شکل تعبیه شده که محور آن در امتداد محور نیش است و به شکل هرز میچرخد.
  4. پیش پا یا تکیه گاه ابزار: این بخش تکیه گاهی برای ابزار است و مانند پله روی روان کش و به جهت های مختلفی حرکت می کند و با چند اهرم عقب و جلو رفتن و ارتفاع آن تنظیم می شود.

 

انواع دستگاه های خراطی

 بیشتر دستگاه های خراطی جهت تامین منبع نیرو محرکه از نیروی الکتریسیته استفاده می کنند. این دستگاه ها طبق این که چطور این نیرو را انتقال دهند به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  1. دستگاه های دارای موتور چند سرعته: در این نوع دستگاه ها موتور دارای سرعت های متفاوتی است و تنها با عوض کردن وضعیت کلید دستگاه می توان به سرعت مطلوب رسید.
  2. دستگاه دارای موتور تک سرعته: در این دستگاه‌ها تغییر دادن سرعت با تعویض جای تسمه روی یک جفت فولی پله انجام می شود.  این فولی ها در جهت مخالف هم قرار گرفته اند که یکی روی محور اصلی موتور سوار است و دیگری به موازات آن و روی محور نیش در لنگه قرار دارد. هرچه قطر فولی موتور بزرگتر و قطر فولی لنگه کوچکتر انتخاب شود بالاترین سرعت و خلاف این وضعیت کمترین سرعت را خواهد داشت.

 

تجهیزات و ابزارآلات خراطی

 

تجهیزات و دستگاه های خراطی را همچنین می‌توان به انواع پایه دار و رومیزی دسته بندی کرد. در نوع پایه دار بدنه دستگاه یا روان کش روی پایه قرار گرفته است ولی در نوع رومیزی ، دستگاه بدون پایه است و جهت بدست آوردن ارتفاع مناسب باید آن را روی یک میز قرار داد. اندازه دستگاه مشخص کننده حدود بزرگترین قطر بدنه چوبی است که می تواند روی آن به چرخش در آید.مثلاً با یک دستگاه ۴۰ سانتی متری می توان یک قطعه با قطر ۴۰ سانتیمتر را خراطی کرد.عمومی‌ترین دستگاه خراطی که استفاده می‌شود دستگاه 30 سانتی متری است که طول مفید روان کش آن 90 سانتیمتر می باشد و سرعتی بین ۳۰۰ تا ۲۷۰۰ دور در دقیقه را با ۵ یا ۶ مرحله متغیر تامین کند.

 ابزارهای اصلی خراطی

 1) تیغه ابزارها: امروزه ابزارهای خراطی تنوع زیادی دارند و باید پیش از انتخاب ابزار ، عملکرد هر نوع و تفاوت های ملموس آنها را در شکل و اندازه در مقایسه با هم دانست. همچنین جنسیت آنها خیلی اهمیت دارد که از جنس فولاد سخت یا فولاد کربن یا فولاد تندبر باشند. هر نوع از این دو فولاد یک سری مزایای ویژه‌ای به خود را دارند.
 ابزار های ساخته شده با فولاد تندبر تیزی خود را بیشتر حفظ می کنند و به دلیل اینکه در زمان تیز کردن دیرتر داغ می شوند آسانتر از ابزارهای ساخته شده از جنس فولاد سخت تیز میشوند. ولی زمان بیشتری را باید برای تیز کردن این ابزار ها صرف کرد و  قیمت آنها به مراتب بالاتر است.

 با توجه به نوع ابزار و نوع استفاده از آن می توان ابزار هایی با جنس های متفاوت داشت. مثلاً بهتر است نون گاز ها را از جنس فولاد تندبر و پولاد ها را از فولاد سخت برگزینیم. البته در مورد انتخاب ابزار هر استاد کار نظریه متفاوت با دلایل مربوط به خود را دارد. به این نکته توجه داشته باشید که تیغه ابزارها بر روی خود دارای بخش‌های متفاوتی مانند ته یا دنباله ، لبه تیغه ، لبه برش ، پخ لبه هستند.

2) دسته ابزارها: دسته ابزارها را معمولاً از چوب خراطی استفاده می کنند که بسته به نوع تیغه ابزار و استفاده ای که از آن می شود ممکن است طول آن از ۱۰ سانتی متر تا ۵۰ متر متغیر باشد.

 بیشتر دسته های چوبی در بخش اتصال به دنباله تیغه مجهز به حلقه های فلزی هستند تا از ترک خوردن و شکستن دسته در زمان کار پیشگیری شود. بعضی سازندگان ابزارهای خراطی دسته هایی را ارائه داده‌اند که امکان عوض کردن تیغه را دارند که میتوان با تعداد متنوعی از تیغه ها یک دسته را به کار برد. اگر قص خری دستگاه های سی ان سی و تجهیزات مورد نیاز برای خراطی هستید، فروش ویژه انواع دستگاه های CNC منبت چوب در تهران در خدمت شما عزیزان می باشد. این مرکز با ارائه انواع ستگاه در زمینه ی خراطی و منبت، یکی از بهترین مجموعه های عرضه ی دستگاه ها و تجهیزات مربوط به خراطی می باشد.

انواع تجهیزات خراطی

  1.  نون گازها 
  2. پولاد ها
  3. اسکنه ها 
  4. جداکننده ها

 پولاد و نون گاز را  بخشی از ابزارهای برش می دانند که کار آنها بریدن الیاف چوب است و نه تراشیدن ، ولی اسکنه ها برای تراش دادن و کندن تراشه های چوب کاربرد دارند. چنانچه تفاوت‌های روشنی میان فولادها و نون گازها از یک سمت و اسکنه ها از سمت دیگر وجود دارد ولی با توجه به سبک استفاده از آنها و عملکرد شان هم متفاوت است. به بیان دیگر ممکن است با نحوه تیز کردن یا به کار بردن یک ابزار ، هم برش و هم تراش با یکی از این کارها را انجام داد.


مشاهده آگهی های مربوط به دستگاه های خراطی

تجهیزات و دستگاه های خراطی

وسایل مورد نیاز برای خراطی چوب

  • نون گازها: از رایج ترین ابزارهای خراطی هستند که با اندازه های گوناگون و لبه برش گوناگون هر کدام برای کار ویژه‌ای کاربرد دارد.  این ابزارها غالباً دارای اندازه هایی بین ۳ تا ۱۹ میلی متر هستند و دارای مقاطع متفاوتی از کمان دایره ای هستند ، غالباً از میله های گرد تو خالی ساخته میشوند. البته انواعی نیز از خم کاری روی تسمه های آهنی و مراحل متفاوت آب دادن ساخته می شوند. در واقع ، این ابزار ها جهت برش گلویی ها و تورفتگی ها کاربرد دارند.
  • نون گاز کاسه: این ابزار با تغییراتی در نحوه تمیز کردن لبه برش، می‌تواند در تولید کارهای توخالی مثل کاسه استفاده شود و روش های استفاده متفاوتی را برای آن باید در نظر گرفت.
  • نون گاز اندام: این ابزار از لحاظ سایز بزرگ ترین نوع نون گاز است و به طور معمول در مرحله‌ای از کار که به اندام کردن معروف است و در حقیقت اولین مرحله خراطی با مرغک است کاربرد دارد.( اندام کردن به معنای تبدیل قطعه کار به مقاطع دایره ) این نوع نون گازها دارای یک شیارU  شکل عمیق و پخته در تیغه هستند. اندازه این ابزار ۱۹ میلی‌متری است ولی انواع ۳۲ و ۳۸ میلیمتری آن هم وجود دارد.
  • پولادها: این ابزارها را اکثراً از میله هایی با مقطع مستطیل می سازند و برش آنها در دو طرف تیغه و دارای شیب با زاویه کم است. اکثر پولادها با فولاد سخت تولید شده اند. این ابزار در سایز های ،۱۲،۱۹، ۲۵ ،۳۲ میلی متری موجود است.
  • پولاد کج: به نوعی از پولاد گفته می‌شود که لبه تیغه آن دارای یک پخ است با زاویه در حدود ۳۰ درجه نسبت به کناره تیغه ابزار .  پولاد کج در اکثر مواقع از جنس فولاد تندبر ساخته می شود. این ابزار همانند رنده برای درودگر است که خوب می تراشد و یک سطح نرم و تمیز که احتیاج به پرداخت نخواهد داشت حاصل می شود. فروش ویژه دستگاه های CNC منبت چوب و خراطی، ارائه دهنده ی بهترین دستگاه های خراطی در تهران می باشد.
  • اسکنه ها یا تراشنده ها: اسکنه ها را نیز غالباً مانند پولاد ها از میله هایی با مقطع مربع مستطیل میسازند. لبه برش آنها زاویه بالاتر از ۴۵ درجه با تیغه می سازد.‌ البته این زاویه خیلی مهم نیست و شاید برخی خراطان آن را مد نظر نگیرند. لبه تیغه می تواند به شکل های گوناگونی  برای استفاده های گوناگون در آید. گونه های این ابزار شامل تخت ، سرکج ، سرگرد ، ناخنی ، چاقویی و …  نوع جنس فولاد هم می‌تواند از هر دو نوع فولاد باشد.
  •  ابزار های جداکننده: از این ابزارها جهت جداسازی تکه های اضافی دو سر قطعه در آخر کار استفاده می شود. در کار ، ابزارهای جداکننده برای اهداف دیگری هم کاربرد دارند که بسته به شکل و اندازه هر کدام مشخص می شود و می توانند هم به صورت ابزار برنده استفاده شوند و هم به شکل ابزاره تراشنده. گونه های متفاوتی از ابزار جداکننده وجود دارد که هر کدام به نوبه خود کاربرد های گوناگونی دارد. نوع  استاندارد با پهنای ۳ و ۶ میلیمتری که نوع 3میلیمتری آن برای تازه کارها مناسب است‌. چهارگوش با نازکی ۲ میلیمتر ، قاشقی یا ناودونی:  با ۵ میلی متر پهنا در شیار . لوزی: به پهنای ۵ میلیمتر در وسط . تیغه جدا کننده : تیغه های نازک و پهن که برای جدا کردن قطعات ظریف به کار میرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط