وکالت در دادگاه به چند دسته تقسیم می شود؟

انواع وکالت در دادگاه

 تاریخچه وکالت یکی از سازمان های حقوقی قدیمی است که سابقه تاریخی طولانی دارد و نمی توان آن را در نقطه ای ویژه از تاریخ متوقف کرد. در این بین وکالت دعاوی که قسمتی از انواع وکالت است در یونان گسترش کامل داشته و حتی می‌توان آن را یکی از موجبات رشد منطق و فلسفه در آنجا دانست. انواع وکالت دعاوی در رم  قدیم نیز به شکل ظریفی درآمده بود و گسترش کامل داشت و مردم جهت اثبات و احراز حقوق خود در دادگاه به افرادی که از قدرت بیان و استدلال بهره مند بودند  و از قانون اطلاع داشتن وکالت می دادند تا در دعاوی مطرح شده در محاکم از حقوق آنها دفاع کنند. در اسلام وکالت به شکل نهادی حقوقی پذیرفته شده و مانند دیگر پیمان های  امضایی مورد پذیرش اسلام قرار گرفته و در سنت مواردی از آن  دیده می شود. فقهای عظام  کتاب هایی با نام وکالت در فصل های گوناگون کتاب فقهی، بازگشایی نموده و در آن گونه های وکالت و همچنین وکالت در دعاوی را بررسی کرده‌اند.

 

در قوانین پیشین ایران که بعضی از آنها هنوز هم باقی است، همچنین وکالت در شئون متفاوتی که در فقه مجاز محسوب می شود مجاز و متداول می باشد  و در دعاوی نیز با محدودیت هایی مورد قبول و قانونی میباشد. علت این محدودیت ها در وکالت دعاوی این است که وکالت در محاکم مثل شغل پزشکی و داروسازی از شهرهای مهم و ویژه ای می باشد و باید صلاحیت شاغلین مشخص و احراز شده باشد. چون وکیل دعاوی  به طور مستقیم با مال و آبرو و یا حیات اشخاص روبه‌رو است و آن را در اختیار دارد و صلاحیت‌های مورد نظر شامل صلاحیت علمی و تجربی و اخلاقی و صلاحیت های دیگر مثل نطق و کتابت و…. بود.

در گذشته در بعضی مواقع خصوصیات حق جویی و سعی در صلح و سازش طرفین دعوی یا تحقق حق و نجات مظلوم که هدف وکالت دعاوی بود،  در بعضی افراد به خصوصیت غلبه جویی و ممانعت از احقاق حق تبدیل شده بود.  از اینرو وجود این وکلای ناشایست موجب گردید که وکالت که یکی از ابزارهای تعیین در دادگاه و احقاق حق مظلوم بود بدنام شوند و وکلایی که نه تنها برای حفظ موکل خود بلکه جهت قوام  نظام عدل و تحدی حق و واقع کوشش داشتن در اقلیت قرار گیرند.

"</p

 دعاوی حقوقی چیست؟

 در تقسیم‌بندی دعاوی که در دادگستری مطرح می‌شوند به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری تقسیم می‌شود. دعاوی کیفری در امور جرم و جنایات صدق می کند و هر جا که قانون مجازات فعل و ترک فعلی را ممنوع کرده  در هنگام تحقق آن دعاوی کیفری خواهیم داشت ولی قسمت بزرگی از این اختلافات، اختلافات حقوقی می‌باشد که حوزه‌ای بسیار گسترده‌تر از کیفری است و هم از این سو که بسیاری از افراد با آن درگیر می‌شوند. ولی در قسمت دعاوی کیفری به این صورت نیست. گستردگی دعاوی حقوقی از این جهت است که بزرگی حوزه آن به صورتی است که با زندگی افراد جامعه بیشتر رابطه دارد. به طور کلی هیچ کسی نیست که در زندگی خود با مسائل حقوقی به معنای خاص مواجه نشده باشد و از این جهت ممکن است اختلاف  و دعوای حقوقی نیز منجر شود.

 دعاوی حقوقی به دعوایی که از اختلاف فرد بر سر حقوق و تعهداتش با شخص دیگری باشد را میتوان دعوای حقوقی نامید. در برخی مواقع قانون گذار جهت به وجود آوردن نظم در کار و روابط حقوقی افراد موارد را قابل پیگیری و شکایت کیفری می‌داند مثل چک و دعوای تصرف عدوانی و….

 

مثلاً اگر شما ماشینی را از شخصی خریداری کرده و سند آن را به نام شما نمی زند شما جهت مطالبه آن می توانید دعوای حقوقی اقامه کنید. ویژگی های دعوای حقوقی:  اقامه دعوای حقوقی با دادن دادخواست به دادگاه دارای صلاحیت است و تنظیم و تکمیل آن شروع می شود. فرم دادخواست دارای  فرمت چاپی ویژه‌ای است که شخص با کامل کردن مشخصات خود به عنوان خواهان، خوانده، خواسته و بهای خواسته و شرح خواسته از دادگاه تقاضای دادخواهی می کند. پرداخت هزینه دادرسی این هزینه در دعاوی مالی و اقتصادی متغیر است و بستگی به این دارد که خواهی چه مبلغی و خواسته های از دادگاه دارند.

چنانچه در زمینه ی دعاوی حقوقی نیاز به مشاوره با یک وکیل مجرب در این زمینه را داشتید وکیل دعاوی ملکی و حقوقی در اردبیل با سایقه ای درخشان در این زمینه، می تواند به شما در زمینه ی دعاوی حقوقی و ملکی کمک کند.

دعاوی حقوقی

نکات مهم راجع به  دعاوی خانواده

 به طور جامع آن بخش از دعاوی که در ارتباط با کانون خانواده می باشد و طبق همین مبنا هرگونه دعوایی که در دادگاه مطرح شود که مربوط به افراد، به عنوان عضوی از کانون خانوادگی می شود  را می‌توان نوعی از دعاوی خانوادگی محسوب کرد. به عنوان مثال زمانی که زن و مردی به عقد هم درمی آیند، یکسری از حقوق و تکالیف به عهده آنها قرار می گیرد. که در صورت عدم انجام آن‌ها دعاوی خانوادگی مطرح می‌شود یا مثلاً زمانی هم که والدین صاحب فرزند می‌شوند تنظیم روابط آنها با فرزندانشان از روابط خانواده محسوب می‌شود.

 انواع دعاوی خانوادگی:  چندی پیش قانونی در جهت حفاظت و تقویت بنیان خانوادگی به تصویب رسیده است که قانون حمایت خانواده نام دارد. همانطور که از نام این قانون معلوم است حمایت از خانواده و به نظم در آوردن روابط خانوادگی و جلوگیری از دعاوی خانوادگی هدف از تصویب این قانون است. به همین دلیل در ماده 4 این قانون دعاوی خانوادگی و انواع آن ذکر شده ،طبق این ماده انواع دعاوی خانوادگی عبارتند از:

  1. نامزدی و خسارت ناشی از برهم زدن آن
  2.  نکاح دائم ، موقت و اذن در نکاح
  3. شروط ضمن عقد نکاح
  4. ازدواج مجدد
  5. جهیزیه
  6. مهریه 
  7. نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت
  8. تمرین و نشوز
  9. طلاق ، رجوع از طلاق فسخ و انفساخ نکاح بذل مدت و انقضای آن
  10.  حضانت و ملاقات طفل
  11. رشد حجر و رفع آن
  12.  ولایت قهری، قیومیت امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت و کارهای مربوط به آنان
  13. نفقه اقارب
  14.  امور راجع به غایب مفقودالاثر
  15.  سرپرستی کودکان بی سرپرست
  16. اهدای جنین
  17.  تغییر جنسیت

 دعاوی خانوادگی یاد شده در این ماده غالباً به وسیله وکیل خانواده پیگیری می شود.

دعاوی خانودگی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید برای انجام امور مربوط به دعاوی خانوادگی به بهترین وکیل در این زمینه مراجعه کرد. ما در اینجا به شما بهترین وکیل خانواده در جردن را معرفی می کنیم. مرتضی شکری وکیل پایه یک دادگستری در زمینه ی دعاوی خانوادگی بوده که شما را در این زمینه به درستی راهنمایی خواهد کرد و اقدامات مربوطه را انجام می دهد.

دعاوی خانواده

 وکالت دعاوی ملکی  شامل چه مواردی است؟

دعاوی ملکی به آن دسته از انواع وکالت دعاوی دادگاه گفته میشود که مسائل  مرتبط با املاک می باشد. دعاوی ملکی می تواند حقوقی یا کیفری باشد به عنوان مثال الزام به فک رهن یا الزام به تنظیم سند رسمی دعاوی حقوقی هستند. و دعاوی ملکی دیگر به علت ارتکاب یک جرم مطرح می‌شوند و دعاوی ملکی کیفری هستند. مثل فروش غیرقانونی ملک شخصی به یک یا چند نفر. گاهی ممکن است یک دعوای ملکی حقوقی منشا  ثبتی داشته باشد مانند دعوای ابطال سند رسمی.

  1. دعوای الزام به تحویل ملک: چنانچه در مبایعه نامه زمان معینی جهت تحویل ملک به خریدار مشخص شده باشد‌  باید در همان تاریخ و خریدار تحویل داده شود. بعضی اوقات در فاصله معامله و تنظیم سند رسمی ارزش ملک زیاد میشود و فروشنده به همین بهانه در تحویل ملک تعلل  می‌کند در این حالت خریدار قادر است اقدام به طرح دعوای الزام به تحویل ملک کند.
  2. دعوای خلع ید:  چنانچه فردی غیر از مالک، ملکی را که سند رسمی دارد در تصرف خود قرار دهد، مالک اصلی ملک جهت تخلیه می تواند در دادگاه دعوای خلع ید مطرح کند.‌ طرح دعوای خلع ید در صورتی امکان پذیر است که خواهان سند رسمی مالکیت داشته باشد و چنانچه ملک ثبت نشده باشد مالک باید مالکیت خود را ثبت کنند.
  3. الزام به تنظیم سند رسمی: فردی مالک ملک شناخته می شود که سند رسمی داشته باشد وقتی یک ملک از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند باید سند رسمی تنظیم شود. در صورتی که فروشنده یا بطور جامع انتقال‌دهنده این سند رسمی را تنظیم نکند.  شخصی که ملک به او منتقل شده میتواند جهت تنظیم سند طرح دعوا کند. در صورتیکه در ارتباط با دعاوی ملکی نیاز به یک وکیل مجرب در این زمینه دارید ما به شما وکیل دعاوی ثبتی و ملکی در کرمان را پیشنهاد می کنیم که با تجربه ای چندین و چند ساله در زمینه ی دعاوی ملکی، می تواند شما را در طی کردن مسیر به دعاوی ملکی به بهترین شکل همراهی و راهنمایی کند.
  4. دعوای رفع مزاحمت و ممانعت از حق: ممکن است شخص بدون اینکه ملک شما را تصرف کند و مانع استفاده شما از آن شود. در این حالت جهت اقامه دعوای رفع مزاحمت و ممانعت از حق شما باید سندی داشته باشید که نشان‌دهنده مالکیت و سابقه تصرف تان باشد در این نوع از دعاوی ممکن است قاضی با صدور دستور موقت از ورود ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کند.
  5. دعوای رفع تصرف عدوانی: در دعوای تصرف شخص با اثبات سابقه تصرف خود از طریق ارائه یک قرار داد و یا یک سند رسمی باید اعلام کند که ملک بدون رضایت او از تصرف او بیرون آمده. دعوای تصرف عدوانی با دعوای خلع ید متفاوت است. در تصرف عدوانی نیازی نیست که مالکیت خواهان به اثبات برسد و تنها مسئله مهم اثبات سابقه تصرف است. اما در دعوای خلع ید خواهان باید مالکیت خود را نسبت به ملک اثبات کند.
  6. دعوای فک رهن: رهن  عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به دایه می دهد. رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می گویند. الزام به فک رهن در واقع موجب انحلال عقد رهن است. ممکن است در بعضی موارد شخصی ملکی را نزد بانک یا فردی در رهن بگذارد و بعد از این که دین خود را پرداخت کرد، آن کسی که مال نزد او به رهن گذاشته شده است اقدام  به فک رهن نکند در چنین حالتی راهن باید علیه مرتهن اقامه دعوای الزام به فک رهن کند.
  7. ابطال معامله صوری به قصد فرار از دین: با استناد به ماده ۲۱۸ قانون مدنی معامله با قصد فرار از دین به صورت صوری باطل است. چنانچه کسی قصد فرار از دین دارد و به خاطر اینکه مال به دست طلبکاران نرسد، اموالش‌ را معامله کند این معامله باطل است.
  8. دعوای فروش ملک مشاع: فروش ملک مشاع باید با رضایت همه مالکان صورت گیرد. هر یک از شرکا می تواند به دادگاه شایسته مراجعه کند و جهت فروش ملک مشاع درخواست دهد. فروش ملک مشاع توسط دادگاه صادر می‌شود و بدون این مجوز اجازه فروختن ملک مشاع وجود ندارد.
  9. دعاوی ملکی کیفری:
  •  دعوای مربوط به جعل اسناد ملکی با هدف کلاهبرداری
  •  دعوای مربوط به ارتقاء جرم کلاهبرداران در حوزه معاملات املاک
  •  دعوای مربوط به خیانت در امانت در خصوص املاک
  •  دعوای ناشی از انتقال منافع غیر به سایر اشخاص
  •  دعوای استفاده از سند جعلی در ارتباط با معاملات ملکی
  •  تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز از واحدهای اداری و قضایی و واجد صلاحیت
  •  دعوای مربوط به تخریب املاک افراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط