آشنایی با انواع بالابر های ساختمانی و کاربرد آن ها

انواع بالابر و کاربرد های آن

 بالابر ابزاری است برای بالا بردن اشخاص و دستگاه ­ها و وسایل به ارتفاع معین و برای کار در ارتفاع استفاده میشود. این نکته را لازم است بدانید که آسانسور، بالابر، لیفتراک و جرثقیل با بالابر متفاوت می­باشند و در گروه انواع بالابر نمی‌باشند. انواع بالابر های ساختمانی شکل و سایز مختلفی دارد و مکانیسم ­های متفاوتی دارند. طریقه کار بالابر روی کارکرد،شکل و سایز و گنجایش دستگاه موثر است. از گونه ­های مختلف دستگاه‌های بالابر می­توان دستگاه­ های هیدرولیکی، کابلی، زنجیری را مثال زد.
در بالابر هیدرولیکی بالابر به وسیله مدارهیدرولیک و انتقال نیرو به وسیله سیال تحت فشار آماده میشود. در دستگاه­های زنجیره­ای و کابلی نیروی بالابر به وسیله وینچ برقی یا دستی مشخص میشود.
قیمت انواع بالابر هیدرولیکی در مقایسه با دیگر بالابرها بیشتر است و کارایی و ایمنی بالاتری دارد.

 انواع بالابر ها: بالابرهای ثابت که نمیتوان آنها را جابجا کرد آن را در انبارهای گوناگون، خطهای تولید کارخانه جات و درون ساختمان­ ها استفاده می شود.
بالابرهای مستقر کاربردهای متفاوتی دارند مثل هیدرولیکی، آکاردئونی، مفصلی، کابلی و زنجیری می باشند.

 بالابر ثابت به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

  1. بالابر ثابت آکاردئونی: این بالابر همانند یک قیچی کار میکند و اهرم های بالابر به وسیله یک جک از هم فاصله میگیرد و به ارتفاع مورد نظر میرسند. از مشخصه های مهم این بالابر میتوان توانمندی و گنجایش بالا و ایمنی فراوان آن را نام برد.
  2. بالابر ثابت زنجیره­ای و کابلی: قدرت لازم جهت حرکت این بالابر به وسیله یک موتور فراهم میشود. امنیت این بالابر کم است.
  3. بالابر متحرک و جابجا شونده: این نوع بالابر جهت استفاده افراد طراحی شده است و امکان جابجایی از محلی به محل دیگر را دارد. برای کاربرد این نوع بالابر، کار در ارتفاع ساختمان،کار در خطوط برق،آتش نشانی و… را میتوان مثال زد.

 بالابر های متحرک به دو گروه کلی دسته بندی می شوند:

  1. بالابر متحرک با دسترسی عمودی: این بالابر تنها به شکل عمودی بالا و پایین میرود و به هیچ عنوان حرکت افقی ندارد و برای کار باید به طور دقیق زیر محل کار قرار بگیرد مانند بالابر هیدرولیکی، آکاردئونی.
  2.  بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی: این بالابر قابلیت دسترسی عمودی و افقی را دارد. بعضی از این بالابرها به شکل خودکشنده هستند و بعضی هم به شکل پشت خودروی می باشند. بعضی هم به شکل قابل یدک به بازار ارائه میشوند. مکانیسم­ های این بالابر، هیدرولیکی است.ایمنی بالایی دارد. بالابرهای شیاردار دارای آکاردئونی مفصلی، تلسکوپی، مفصلی تلسکوپی عرضه میشوند.

بالابر ستونی آلومینیومی

 این نوع بالابر برای استفاده ­های گوناگون مناسب می باشد و در حدود ۸ الی ۱۸ متر ساخته میشود. گنجایش آنها ۱۳۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است.

  • بالابر آکاردئونی خودکششی: این بالابر به علت داشتن سبد یا سکوی کار وسیع مناسب کارهای مرتبط با تعمیر و نگهداری، بازرسی، رنگ آمیزی و یا نصب تجهیزات می باشد. نیروی بالا برنده این بالابر به وسیله جک­ های هیدرولیکی به وجود می‌آید و توانایی حرکت در ارتفاع به خاطر استفاده نکردن از جک­های طرفین آن جهت ثابت ماندن از دیگر مشخصه­ های این بالابر می باشد. این بالابر به خاطر اینکه سطح تکیه بیشتری دارد امنیت آن هم بیشتر است.
  •  بالابر خانگی یا ساختمانی حمل مصالح: این نوع بالابر جهت ساخت و تعمیر انواع آپارتمان و یا استفاده بر سرچاه استفاده می‌شود. این بالابر قابلیت حمل بار تا۲۰۰کیلوگرم به شکل مداوم را دارد. برای بالابر ساختمانی حمل مصالح ۲۵ متر سیم‌ بکسل کنار گذاشته شده است و در صورت نیاز مشتری امکان تغییر دارد.
  • بالابر آکاردئونی قیچی: این نوع بالابراز ارتفاع 3- ۳۰ متر برای کار در ارتفاع های متفاوت ساخته شده است. کاربرد این بالابر برای استفاده در حوزه های ساخت و ساز، شست­شو ،خدمات عمومی، نگهداری، تعمیرات، رنگ آمیزی، آذین بندی و… تولید شده ­اند که برای استفاده آسان در محیط ­های باریک استفاده میشود. گنجایش بالا، وسعت سکو، قابلیت کار همزمان چند نفر از مزیت‌های این بالابر است.
  • بالابر قابل یدک: گونه های مختلفی از بالابرهای قابل یدک با توانایی چندکاره برای استفاده در فضاهای درونی و بیرونی با ارتفاع 5-22 متر ساخته شده اند و از بهترین انواع بالابر، جهت استفاده­ های تخصصی و یدک کشیدن در مسیرهای طولانی محسوب میشود. جک­های طرفین آن تعادل و ثابت بودن را بر روی زمین‌های ناهموار برقرار میکند. یدک این بالابرها در انواع تلسکوپی، مفصلی، مفصلی-تلسکوپی و آکاردئونی وجود دارد. گنجایش این بالابر از ۲۰۰ الی 400 کیلوگرم می باشد.

خرید بالابر هیدرولیکی

 بالابر ریلی دستی

این نوع بالابر سبک و کم حجم طراحی شده برای محیط­ هایی با سطح­های هموار استفاده می‌شود و استحکام کمی دارد و شکننده نیز می‌باشد. این بالابر از ارتفاع ۷ الی 14 متر وجود دارد. جابه‌جایی‌ها آن بسیار راحت است و قیمت کمی دارد. اما به نسبت دیگر بالابرها گنجایش کمتر، ارتفاع بیشتر، نوسانات بیشتر و طول عمر کمتری دارند.

 بعضی از گونه ها 2 ریل و ۴ ریل هم برای ارتفاع های بیشتر  وجود دارند. که به نسبت مدل های تک ریل از تکان های کمتری بهره‌مند است و سکوی بزرگتری دارد.

  • بالابر عمود بر: این بالابر پلاتفرم هایی ایده آل برای استفاده در جاهایی با دسترسی مشکل می باشد. این بالابر به شکل مستقیم از ارتفاع 6 تا 10 متر بالا میرود. بالابر عمود بر، امکان استفاده در فضای درونی و بیرونی را دارد و به خاطر لاستیک هایی که دارد، هیچ  ردی از خود بر روی سطح محیط کار باقی نمیگذارد.
  • بالابر عنکبوتی: این بالابر امکان کار در ارتفاع را بسیار بیشتر میکند. فضای کم مورد نیاز و ارتفاع دسترسی بالا این بالابرها را ممکن می سازد داد تا از هر مانعی جهت رسیدن به محل کار به آسانی عبور کند. در نوع تسمه ­ای عبور از سطح­های ناهموار خاکی، چمن و حتی  بالا رفتن از پله ممکن می باشد. نیروی محرک توانمند، قدرت حرکت بالا و توزیع وزن بهینه در این بالابرها تضمین شده است.
  • بالابر نفری: این بالابر وسیله ای مکانیکی جهت دسترسی اشخاص و یا دستگاه هایی که به سطح هایی که در ارتفاع دردسترس نمی باشند استفاده می شود. این دسترسی عموما موقت می باشد اما ثبات و تعادل مورد نیاز برای کارهایی همانند تعمیر و نگهداری و ساخت و ساز می باشد.

بالابر مفصلی

 گونه‌های مختلف بالابرهای مفصلی برای دسترسی به ارتفاع های متفاوت از ۱۰ تا ۲۵ متر در هر محلی که تعمیر، نگهداری و خدمات لازم باشد قابل استفاده است. حرکت اهرم های این بالابرها به صورت مفصل است و توانایی حرکات زیادی را به وجود می­آورد.
این نوع بالابرها دارای گونه های خود محرک (دیزلی، برقی، هیبریدی) و یا امکان نصب بر روی خودرو و امکان یدک را دارد و دسترسی افقی است ۵ متر به بالا را به وجود می­ آورد. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم به بالا متغیر است.
بالابر تلسکوپی انواع بالابر های تلسکوپی دسترسی از ۱۲الی100 متر را امکان پذیر می سازند. حرکت اهرم ها روی این نوع بالابرها به شکل تلسکوپ بوده و به خاطر همین دسترسی به ارتفاع خیلی بالا را امکان پذیر میکند. امابه نسبت نوع مفصل از نیروی حرکت کمتر و نقطه­ های کور بیشتری بهره مند می باشد. بعضی از مدل های این دستگاه یک اهرم متحرک نهایی برای دسترسی بیشتر به سطح افق می باشد. این بالابرها دارای انواع خود محرک (دیزلی،برقی،هیبریدی) و یا امکان نصب بر روی خودرو و همچنین قابل یدک می باشد. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم متغیر است و در بعضی گونه های ویژه تا هزار کیلوگرم هم میرسد.

بالابر مفصلی-تلسکوپی: این بالابر  قابلیت آن از ۱۴متر تا ۴۵ متر می باشد این مدل از بالابر دو نوع اهرم، یکی با حرکت مفصل مانند دیگری با حرکت تلسکوپ مانند می باشد. به همین دلیل به نسبت انواع مفصلی یا تلسکوپی از قدرت مانور بسیار بالایی و در نقاط کور کمتری بهره مند است. بعضی از مدل­های این دستگاه یک بازوی متحرک نهایی برای دسترسی بیشتر به سطح افق بوده که قدرت مانور و آسان تر شدن استفاده را بیشتر می‌کند. این بالابرها نیز انواع خود محرک(دیزلی،برقی،هیبریدی) و یا امکان نصب بر روی خودرو و امکان یدک را دارند. گنجایش این بالابرها از ۲۰۰ کیلوگرم تا ۴۵۰ کیلوگرم تغییر میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط