انواع بالابر و نحوه کار آنها | آشنایی با قطعات بالابر | تفاوت بالابر با آسانسور

فهرست

انواع بالابر و نحوه کار آنها

بالابر وسیله ای است که کمک میکند تا کالایی را جا به جا کنیم و به کمک آن بتوانیم در ارتفاع های مختلف حرکت کنیم  ؛ البته مردم به اشتباه فکر میکنند که وینچ هایی که بخاطر مصالح ساختمانی از آنها استفاده میشود همان بالابر ها هستند ، در صورتی که این چنین نیست و لیفتراک ها ، آسانسور ها و چرثقیل ها جزء بالابر ها نیستند . بالابر ها مکانیزم مختلفی دارند که این مکانیزم بر اساس قیمت ، عملکرد و نحوه ی جا به جایی آنها فرق میکند . مکانیزم هیدرولیکی در بین بالابر ها بهترین است ، چون با امنیت بالایی نفر را جا به جا میکند .
بالابر ها انواع مختلفی دارند که بین دو دسته کلی قرار میگیرند ؛ آن دو دسته عبارتند از : بالابر سیار و بالا بر ثابت .البته در تقسیم بندی های دیگر میتوان از بالابر خانگی نیز نام برد.بالابر سیار برای فعالیت های خدماتی مورد استفاده قرار میگیرد مثل : رنگامیزی ، آتش نشانی ، تعمیرات کابل های برق و تعمیرات چراغ هایی که در بلوار ها نصب میشوند . بالابر سیار با برق و گازوییل و فشار هوا ( هیدرولیکی ) کار میکند . با توجه به نحوه عملکرد و مکانیزم بالابر قیمت آن هم تغییر میکند .بالابر سیار به دو دسته کلی تقسیم میشود :
  • بالابر سیار با دسترسی عمودی

این نوع بالابر فقط عمودی میتواند کابرد داشته باشد و به جهت های مختلف نمیتوان استفاده کرد . از متداول ترین بالابر سیار عمودی میتوان از بالابر های هیدرولیکی آکاردئونی و ریلی یاد کرد که عمده فعالیت آنها کار در ارتفاعات مختلف است .
  • بالابر سیار با دسترسی عمودی – افقی

این نوع بالابر در جهت عمودی و افقی کاربرد دارد و عموما آنرا بوم لیفت میشناسند . بوم لیفت ها به صورت هیدرولیکی مفصلی ، هیدرولیکی تلسکوپی و ترکیبی در بازار به فروش میرسند . کاربرد بالابر سیار با دسترسی عمودی – افقی ، جا به جایی نفر و ابزار آلات که زیر یک تن وزن دارند و کار در ارتفاعات بالا است . امن ترین و مطمعن ترین نوع این بوم لیفت ها مکانیزم هیدرولیکی هست که امنیت مارا در پی دارد و آنرا به نوعی تضمین میکند .

عملکرد و انواع بالابر ثابت

معمولا زمانی که در انبار ها قصد داشته باشند که بار سنگینی را جا به جا کنند یا  از خودرویی بارگیری یا تخلیه کنند و بخواهند هم سطح سازی انجام دهند از بالابر های ثابت استفاده میکنند . مکانیزمی که در روند تولید و ساخت این بالابر ها صورت میپذیرد هیدرولیکی ، زنجیری ، کابلی و ترکیبی است . در بین بالابر ثابت ، بالابری که مکانیزم قیچی دارد ایمن ترین و مطمعن ترین نوع بالابر ها به حساب می آید . شاید مشاهده کرده باشید و از جایی به گوشتان خورده باشد که اندام فردی بین کابل و وینچ ها قرار گرفته است یا مثلا قرقره از مدار خود خارج شد یا کابل ها پاره شدند و در نهایت فردی که در حال کار با این بالابر بوده جان خود را از دست داده است ؛ این گونه بالابر های کابلی هستند که خطرناک ترین نوع بالابر ها هستند . بالابر های ثابت انواع مختلفی دارند که عبارتند از :
  1. بالابر ثابت هیدرولیک جک مستقیم : در این گونه ، جک زیر پلاتفرم قرار داده میشود و جک هیدرولیکی مستقیم به زیر میز بار متصل می شود و آنرا به سمت بالا حرکت میدهد .
  2. بالابر ثابت آکاردئونی : در این ورژن مکانیزم ، جک هیدرولیک قیچی را باز میکند و ارتفاع مورد نظر را تامین میکند .
  3. بالابر ثابت زنجیری و کابلی هیدرولیکی : در این نوع بالابر  نیمی از حرکت  به کمک نیرو توسط زنجیر یا کابل حرکت داده میشود و نیمی دیگر توسط  چرخ زنجیر و قرقره ی کابل به کمک جک هیدرولیک انجام میشود تا بالابر کل مسیر را طی کند . تعداد نفر و وزنی که بالابر میتواند آنرا حرکت دهد بسته به مکانیزم بالابر دارد .

آسانسور

تفاوت بالابر با آسانسور

بسیاری از مردم تصور دارند که بالابر ها همان آسانسور ها هستند در صورتی که اینجور نیست و تفاوت هایی باهم دارند . بالابرهیدرولیک ( بالابر ثابت ) برتر از آسانسور هست . دلایل  که بالابر ثابت بهتر از آسانسور هست  و تفاوت هایی که با یکدیگر دارند عبارتند از :
  • برای آسانسور باید چاله ای حفر کرد اما اگر بخواهیم بالابر نصب کنیم نیازی به حفر چاله نداریم .
  • بسیاری از مردم کشور ما را افراد مسن و کهن سال تشکیل میدهند . این افراد به دلیل هزینه های بالا برای ساخت آسانسور مجبور هستند پله های زیادی را هر روز طی کنند اما با بالابر هیدرولیکی میتوانیم این کار را برای آنها ساده تر کنیم و آرامش را به آنها هدیه دهیم ، قیمتی که برای راه اندازی یک بالابر نیاز است در مقابل ساخت آسانسور مبلغی ناچیز است .
  • برای امنیت بیشتر میتوانیم اتاقی برای بالابرهیدرولیک بنا کنیم که مانند آسانسور شود .
  • هزینه هایی مانند هزینه برق در بالابر ها کمتر است پس به صرفه تر از راه اندازی آسانسور است .
  • سرعت اسانسور بالاتر از سرعت بالابر است .
  • در مکان های کم ارتفاع میتوان از بالابر استفاده کرد ولی در مکان هایی که تعداد طبقه ها یا ارتفاع بیشتری وجود دارد باید از آسانسور استفاده کرد .
  • آسانسور را میتوان بیمه کرد تا در قبال حوادث بیمه هزینه ها را پرداخت کند .
  • یکی از دلایلی که آسانسور ها برای نصب و راه اندازی نسبت به بالابر ها قیمت بیشتری دارند ، نصب سیستم امنیتی ضد سقوط است که باید همه آسانسور ها از آن استفاده کنند .
  • آسانسور ها به جز تعمیرات بازرسی هم میشود ، یعنی از ارگان ها بخاطر بازرسی آسانسور می آیند و معایب را میگویند .
در صورتی که شما در شهر تهران ساکن هستید و با مشکلات متعدد برای استفاده از پله های ساختمان خود روبرو اید میتوانید جهت استفاده از خدمات فروش بالابر خانگی در تهران به شرکت سمیع بالابر مراجعه نمایید.

آشنایی با قطعات بالابر

زمانی که ما قطعات یک محصول را بشناسیم ، راحت تر میتوانیم کاربرد و عملکرد آن ابزار یا محصول را درک کنیم . نمونه ای از قطعات بالابر ها عبارتند از :
  • الکتروموتور
  • پمپ هیدرولیک
  • یونیت هیدرولیک
  • شیر فرمان
  • جک هیدرولیک
  • برق فرمان
  • مخزن یونیت
  • کاراسلینگ
قصد داریم تا تعدادی از این قطعاتی که در لیفت ها استفاده میشود را برای شما شرح دهیم . باما همراه باشید .

الکتروموتور

الکتروموتور چیست ؟ الکتروموتور که آنرا با موتور الکتریکی هم میشناسند دستگاهی است که  انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند و این موتور بلعکس هم فعالیت دارد یعنی توسط یک ژنراتور میتواند انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند .شاید برای شما سوال پیش بیاید و آن هم این است که نیرو در موتور چگونه تشکیل میشود ؟ در موتور های الکتریکی عادی نیرو در موتور زمانی تشکیل میشود که سیم پیچ جریان و میدان مغناطیسی الکتروموتور تعاملی بین آنها رخ دهد .

کاربرد الکتروموتور

 در زندگی روزمره ی خود با انواع الکتروموتور کار میکنید بر فرض مثال رایج ترین کار شما با الکتروموتور ها هنگامی است که شما با کامپیوتر خود کار میکنید ، کامپیوتر دو موتور الکتریکی دارد که یکی از آنها برای تهویه و ایجاد جریان هوا در کامپیوتر است و دیگری در هارد دیسک شما است که فعالیت آن این است که هارد دیسک شمارا به چرخش در بیاورد . الکتروموتور ها یکی از مهم ترین پیشرفت های بشر است زیرا دامنه کابرد بسیار بالایی دارد بر فرض مثال : یکی از مهم ترین ابزار در صنعت ها الکتروموتور ها هستند ، در لوازم خانگی کاربرد دارند ، در فن ها و دمنده ها نیز نقش به سزایی دارند و ابزار هایی که قدرت در آنها دخیل است مانند پنکه هم الکتروموتور کابرد مختلف دارد ؛ پنکه هایی که ما در خانه خود نصب میکنیم  انرژی الکتریسیته را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند .

انواع الکتروموتور

الکتروموتور بسته به کاربردی که در صنایع مختلف دارد انواع مختلفی دارد . برای اشنایی با الکتروموتور ها میتوانیم به الکتروموتور های تک فاز یا سه فاز اشاره کنیم که در بازه های زمانی مختلف و توان های متفاوت عرضه میشدند . موتور های الکتریکی بر اساس جنس بدنه و نوع آلیاژی که در ساخت آن بکار رفته است به دو دسته الکتروموتور های آلومینیومی و چدنی تقسیم میشوند .پمپ های هیدرولیک انرژی خودشان را از الکتروموتور ها دریافت میکنند .

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک وسیله ای است که از موتور های الکتریکی ورودی دریافت میکند و انرژی هیدرولیک را به عنوان خروجی میدهد . هسته ی اصلی تمام سامانه های هیدرولیکی پمپ هیدرولیکی است که انرژی اصلی را تامین میکند . البته سامانه های هیدرولیکی دو بخش مهم دارند که بخش اول آنها موتور های الکریسته ای ( الکتروموتور ) و بخش دوم مولد انرژی هیدرولیک ( پمپ هیدرولیک ) هستند . هر سیستم یک جزء حیاتی دارد که اگر آن از کار بیوفتد بقیه اجزای سیستم هم از کار میوفتند که در سامانه های هیدرولیکی مولد انرژی هیدرولیک اساسی ترین و مهم ترین بخش سیستم های هیدرولیک هست که اگر از کار بیوفتد بقیه اجزا هم از کار میوفتند . پارامتر های مهمی که یک پمپ با آنها سرو کار دارد شدت جریان و شدت فشار است .  تعدادی از مردم تفکر اشتباهی دارند و آن هم این است که فکر میکنند پمپ در مدار فشار ایجاد میکند که در حقیقت این گونه نیست و کابرد آن به جریان انداختن مایع است .

انواع پمپ

پمپ ها با توجه به جایگاهی که دارند به نوع تقسیم میشوند :
  1. جا به جایی مثبت
  2. جا به جایی نا مثبت

جا به جایی مثبت

در سیستم های هیدرواستاتیک نوع پمپی که استفاده میشود جا به جایی مثبت است . نحوه ی عملکرد این پمپ به گونه ای است که حفره ای به صورت ناگهانی باز میشود و مکشی ایجاد میکند و فشار هوای سیال را به داخل حفره هدایت میکند . هنگامی که این حفره بسته شود سیال حبس شده و زمانی شارژ میشود که سیال دیگری وارد حفره شود و این روند تکرار میشود و به این ، سیکل کاری پمپ میگویند . هرسیکل دارای چرخش و تکرار است . معمولا این پمپ ها در فشار های بالا نشتی میدهند که این پدیده ای طبیعی است و جای نگرانی ندارد .پمپ های جا به جایی مثبت هم انواعی دارند که عبارتند از : چرخ دنده ای ، پره ای و پیستونی .

جا به جایی نا مثبت

این نوع پمپ ها در سامانه های هیدرودینامیک استفاده میشود . نحوه ی عملکرد و نوع قطعات این پمپ با جا به جایی مثبت متفاوت است . قطعات پمپ جا به جایی نا مثبت آب بندی نیستند و هرچقدر فشار بیشتر شود نشتی هم بالا میرود و در مواقعی نشتی بیش از حد میشود . اما نحوه ی عملکرد این پمپ چگونه است ؟ زمانی که این پمپ شروع به چرخش میکنند به دلیل چرخش بسیار بالایی که دارند با کمک نیروی گریز از مرکز پروانه ای سیال را به مجرای خروجی پمپ پرتاب میکند . چون این پمپ ها مکشی ندارند مجبور شدند که طرح این قطعه را طوری طراحی کنند که ورودی پایین تر از مخزن باشد تا وقتی که سیال وارد شد خودکار با نیروی گرانش  پمپاژ شود . یکی از مزایای این پمپ این است که آب هم پمپاژ میکند به دلیل اینکه هیچ قطعه ای درگیری ندارد و به همین دلیل سیالات غیر هیدرولیکی هم قابل پمپاژ هستند .

یونیت هیدرولیک

یونیت قدرت یا یونیت هیدرولیک مجموعه از قطعات شامل : الکتروموتور ، مخزن ها و شیر آلات هست که فعالیت آن کنترل کردن فشار و جهت دادن به جریان سیال است . پاورپک یا پاوریونیت نام دیگریست که به یونیت هیدرولیک اختصاص داده اند .

جک هیدرولیک

جک هیدرولیک قطعه ای است که به شکل استوانه هست و به روغن داخل استوانه فشار وارد می کند و روغن غیرقابل تراکم به استوانه ی بزرگ تری هدایت میشود ، هنگامی که این کار اتفاق میوفتد ، روغن به پیستون فشار می آورد و در نهایت بار مورد نظر بلند میشود . این مکانیزم را در جرثقیل ها میتوانید مشاهده کنید که چگونه فعالیت میکند .

مخزن هیدرولیک

مخزن هیدرولیک یا مخزن روغن جایی است که در آن روغن ، آب و لجن نگهداری میشود ومعمولا مخزن بی ارزش ترین قسمت یک سامانه هیدرولیک میباشد ولی نگهداری از آن بسیار مهم میباشد چون با رعایت نکردن نکات ممکن است مشکلاتی برای آن پیش بیاید .
نکات مهم برای استفاده از مخزن هیدرولیک :
  • بهتر است برای زمانی که فیلتر مسدود شد به ما با کمک ، قرار دادن نشان دهنده خلاء نسبی اعلام کند که فیلتر دچار گرفتگی شده است .
  • برای تخلیه کامل بهتر است در پایین ترین نقطه مخزن خروجی قرار دهیم تا هر چیزی در مخزن وجود دارد خارج شود .
  • رنگ آمیزی دیواره های مخزن باید طوری باشد که در اثر رطوبت زنگ نزند .

کاراسلینگ

کاراسلینگ ( car sling ) به مکانی میگویند که کابین آسانسور در آن قرار میگیرد . هرچه این قطعه استحکام بیشتری داشته باشد از صدا ها و لرزش ها جلوگیری میکند که این کار کار ساده ای نیست و با کمک این قطعه ما میتوانیم از صدا ها و لرزش های ناشی از حرکت جلوگیری کنیم . هرچه ظرافت و استحکام کاراسلینگ بیشتر باشد عملکرد آسانسور هم بهتر میشود . این قطعه به سیستم پاراشوت مجهز است و برای این کار نیاز است که ما سیستم تست پاراشوت هم نصب کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط