موارد استفاده از ضایعات آهن چیست؟

ضایعات آهن و انواع آن

 ضایعات به موادی گفته می‌شود که امکان بازیافت داشته باشند. آهن آلات و ضایعات کاربردهای زیادی دارند و موارد زیادی می‌توان از آنها استفاده کرد. ضایعات فلزی یا آهنی مجدد به چرخه تولید بازگردانده می‌شوند آنها را نمی‌توان در گروه زباله ها قرار داد. ضایعات  موجود در بازار گونه های متفاوتی دارند که در زیر به آنها اشاره نموده ایم:

 

  • سنگین بار: سنگین بار گونه از ضایعات است که وزن آن برابر با یک تن بر متر مکعب و یا بیشتر است.
  • ویژه: اجناس فولادی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، حاوی یه خرده میلگرد، تیرآهن و قوطی پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی با اندازه زیر ۵۰ سانتی متر هستند.
  • سوپر ویژه: ضایعاتی که از نظر کیفیت و قیمت ارزش بیشتری دارند.
  • درجه یک: گونه از ضایعات که در ترکیب شیمیایی خود عناصر فسفر، گوگرد، مس، کروم، نیکل و آهن دارند.
  • درجه ۲ و درجه ۳:  ترکیبات شیمیایی ضایعات درجه ۲ و درجه ۳ مثل درجه یک است با این تفاوت که میزان ترکیب متفاوت است.
  • گالوانیزه: ضایعات گالوانیزه از جنس فلز آهن با پوشش روی می باشند که در مقابل زنگ زدگی دوام زیادی دارند. این نوع ضایعات به علت اینکه آهن دارند در برابر با گونه های دیگر ضایعات ارزش پایین‌تری دارند.
  • آلیاژی: ضایعات آلیاژی دارای عنصر های نیکل، منگنز، کروم، مولیبدن ،وانادیم و تنگستن است که در مراکز تعمیرگاه های خودرو تولید می‌شوند و از ضایعات درجه یک و دو قیمت کمتری دارند.
  • حلب: از این گونه ضایعات می توان قوطی های مواد غذایی را نام برد.
  • سوفاره آهن: ضایعات سوفاره،  براده های حاصل از تراشکاری مقاطع فولادی و آهنی هستند.

چنانچه تمایل به خرید و فروش ضایعات فلزات از جمله آهن، تنگستن، آلومینیوم را دارید می توانید به مجموعه ی خرید ضایعات تنگستن در اصفهان مراجعه کنید.

کاربرد آهن آلات و ضایعات

تفاوت ضایعات آهن و زائدات آهن

ضایعات محصول: ضایعات محصول به قسمت هایی گفته می‌شوند که با استاندارد تولید محصول همگونی ندارد و از عملیات (فرآیند) تولید کنار گذاشته می‌شود و یا به ارزش قراضه فروخته می شوند. ضایعات محصول ممکن است دور ریخته شود و یا به عنوان قسمتی از مواد اولیه تولید همان محصول یا دیگر محصولات مورد استفاده قرار گیرد. آن مقدار یا تعداد از ضایعات محصول که انتظار می رود در موقعیت معمول و تاثیرگذار به وجود می‌آیند و قابل کنترل نیستند. ضایعات عادی محصول به شمار می آیند. به آن مقدار یا تعداد از ضایعات محصول که بیش از مقدار یا تعداد ضایعات عادی محصول است ضایعات غیر عادی محصول گفته می‌شوند. چون انتظار وقوع آنها وجود نداشته و قابل کنترل می باشند.

زائدات آهن: به ضایعات مواد اولیه و دور ریز و یا دم قیچی در خصوص باقیمانده های برش ورق های  آهنی نیز زائدات میگویند. این گونه ضایعات در نتیجه پردازش اولیه برای تولید محصول به وجود می‌آیند و دوباره برای همان هدف امکان استفاده ندارند. مانند: قطعه های نامنظم باقیمانده در تولید میز و صندلی و باقی مانده برش ورق های آهنی.

انواع ضایعات و قراضه 

  1. قراضه های برگشتی خط: این نوع قراضه ها ضایعاتی هستند که از خط تولید عملیات فولاد سازی و نوردسازی به دست می‌آیند که یکی از بهترین قراضه هاست که با کمی دستکاری توسط برش کاری می توان آنها را در کوره قوس استفاده کرد. ولی این مسئله در مورد بیشتر قراضه های برگشتی درست نیست زیرا بعضی قراضه ها دارای آمادگی بالایی هستند و لازم به پاکسازی دارند.
  2. قراضه های خریداری شده: این گونه قراضه ها ممکن است از کالاهای تجاری مثل خودرو و لوازم خانگی می باشند و یا از دستگاه های صنعتی ،ساختمان ها، پل ها می باشند. قراضه های خریداری لازم به عملیات آماده سازی دارند به عنوان مثال قراضه های حاصل از صنعت ساختمان سازی نیاز به آماده سازی بیشتری دارند.

بهترین خریدار ضایعات آهن در تهران ، ارائه دهنده ی خدمات متنوع در زمینه ی خرید و فروش ضایعات آهن در تهران می باشد. شما می توانید ضایعات آهن خود را با بهترین قیمت به این مجموعه به فروش برسانی و یا از آن ها خریداری کنید.

 دسته بندی ضایعات 

  •  فلزی: ضایعات فلزی مانند آهن، استیل، چدن، آلومینیوم، مس، برنج، سرب، روی و ضایعات فلزات دیگر، پسماند صنایع فلزی می باشند.
  •  آهن: ورق روغنی، آهن سوپرویژه، آهنی درجه ۱ و 2، ضایعات آهن درجه سه، ضایعات آهن سنگین یک و دو، ضایعات آهن سبک یک و دو، ضایعات پرسی بدنه، ضایعات پرسی خودرو، ضایعات آهن گالوانیزه، ضایعات آهن آلیاژی، ضایعات حلب، ضایعات سو فاره آهن.

    کاربرد آهن آلات و ضایعات آهن

     

  • غیرفلزی: فرایند ضایعات آهن افزون بر مکان های صنعتی در اطراف محل زندگی نیز پیدا می شوند که بعضی بازیافتی ها دست به جمع آوری این ضایعات آهن و فلز می زنند.  بعد از آن ضایعات را در یک فضای باز، مثل حیاط یا انبار روباز جمع آوری می کنند. حجم ضایعات آهن قراضه بسیار زیاد می باشد و فروش طبق وزن آن می‌باشد. در چندین سال اخیر قیمت ضایعات آهن و آهن قراضه در بازارهای جهانی تاثیر بسیار مهمی داشته است. تفکیک ضایعات آهنی و فلزی، از غیر فلزات کاری مهم در به دست آوردن درآمد بالاتر است که برای تشخیص وتفکیک آن از آهنربا های بزرگ استفاده میشود. هنگامی که فلزی به آهنربا بچسبد  آن فلز یا آهن است و یا فولاد، چنانچه قیمت فلزات غیر آهنی پایین تر از فلزات آهنی است ولی حجم بازیافت آنها بیشتر است و باقیمانده فلز های غیر آهنی مثل مس، آلومینیوم و برنج هستند.

این فلز ها بهایی بیشتر از آهن و فولاد دارند ولی باید توجه داشت که در حجمی کمتر در بین بازیافتی ها وجود داشته باشد.  همچنین نوسان قیمت فلزات غیرآهنی بیشتر است و بازیافت کنندگان باید به قیمت های به روز توجه داشته باشند.

موارد استفاده از آهن قراضه

عموما از آهن قراضه، آهن آلات و ضایعات، جهت ذوب و تبدیل آن به شمش و استفاده مجدد در فولادسازی استفاده می‌کنند. ولی امروزه در کشورهای توسعه یافته افزون بر جداسازی آهن قراضه با افزودنی های مورد نیاز در صنایع بسته بندی می‌شوند و به فروش می رسند. اما در کشور ایران فقط برای خطوط تولید استفاده می شوند. جهت تولیدات گوناگون و ذوب آهن قراضه به کوره هایی با درجه حرارت مختلف نیاز است. به عنوان نمونه برای تولید محصولات چدنی از کوره القایی تا ۱۴۵۰ درجه سانتیگراد حرارت در صنایع ریخته گری استفاده می شود و برای تولید فولاد و فولاد سازی از کوره های قوس الکتریکی تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت نیاز است و در ریخته گری های سنتی هم از کوره های گردون استفاده می شود.
نخست قراضه های آهن نازک و پرسی در کوره ریخته گری می‌شود و چون قراضه آهن نازک زود ذوب می شود موجب می شود که کوره داغ شود و آماده ذوب قراضه آهن های کلفت‌تر باشد. پس از ضایعات آهن نازک قراضه آهن با ضخامت بیشتر را در کوره می ریزند و به دلیل اینکه در این زمان به دمای ذوب رسیده خیلی سریع تر از قبل قراضه آهن را ذوب میکند و پس از ذوب مواد افزودنی را به مواد داخل کوره اضافه می کنند تا به یک شمش استاندارد برسد. پس از آن نوبت به امتحان کردن مقداری از نمونه است.  این نمونه را به آزمایشگاه می برند و بعد از آزمایش های بسیار معلوم می شود که این مواد استاندارد است. بعد از تایید آزمایشگاه قراضه های آهن ذوب شده به شمش های استاندارد تبدیل می شود و برای مصرف مجدد آماده می شود.

 انواع فلزات کهنه و قابل بازیافت

 فلزات کهنه به دو صورت هستند 1-فلزاتی که ترکیب آهن دارند. 2-فلزاتی که بدون ترکیب آهن هستند.

  1. فلزاتی که ترکیب آهن دارند: دربردارنده فلز هایی هستند که در ترکیب اصلی آنها آهن به کار رفته و در بدنه دستگاه های کهنه، وسایل خانگی در و پنجره و مصالح ساختمانی اسکلت و… می باشند.
  2. فلزاتی که بدون ترکیب آهن هستند: گروه دوم دربردارنده فلز هایی هستند که در ترکیب اصلی آنها آهن به کار نرفته  مثل مس، آلومینیوم، روی، کبالت، نیکل، سرب و…. فویلها و قوطی های کنسرو و در و پنجره های آلومینیومی از نوع فلز های گروه دوم می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آگهی های مرتبط

مقالات مرتبط